*Nettavisen* Økonomi.

- Det jobber ingen damer her, og jeg beklager på det sterkeste

Foto: (Privat)

Da han så annonsen med en lettkledt bilvaskende kvinne, ble Roger Larsen (61) fra Sarpsborg forbannet.

18.01.13 10:46

Han har nå klaget inn annonsen som sto på trykk i et bilag til lokalavisen Sarpsborg Arbeiderblad i desember til Forbrukerombudet.

I sin klage skriver Larsen blant annet:

«Reklamen er kjønnsdiskriminerende. Jeg regner med at dette er en glipp fra avisen å distribuere slik reklame. Annonsør og den som utformer reklame skal sørge for at den ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.»

Les hele klagen her

- En visuell voldtekt
Overfor Nettavisen utdyper han hva som opprørte ham ved annonsen:

- Det var jo nesten som en visuell voldtekt, å bruke det bildet av den stakkars jenta som står nesten naken midt i en ring av menn har ingenting med bilvask å gjøre, tordner Larsen.

Han er opprørt over at redaktøren i Sarpsborg Arbeiderblad ikke besvart klagen hans, og mener bildet overhodet ikke hører hjemme i avisen.

- Jeg har aldri sett noen jenter jobbe profesjonelt med bilvask, så bildet hører ikke hjemme i en slik annonse. Det oppleves som kvalmende, sier han.

- Grovt overtramp
Larsen håper nå at Forbrukerombudet tar klagen hans på alvor.

- De som har trykket denne annonsen bør få en reaksjon, jeg vet ikke om de kan bli bøtelagt eller hva slags reaksjon de kan få, men de bør i alle fall få en beskjed. Jeg opplever denne typen reklame som et grovt overtramp, mener Larsen.

Delta i debatten nederst i artikkelen!

Ingen damer jobber med bilvask
Daglig leder Kai Jensen ved Iseveien bilpleie som sto bak reklamen sier at han beklager hvis dette har opprørt leserne.

- Det har aldri vært meningen å skape uro. Vi kommer ikke til å bruke det bildet igjen, det var heller ikke så mange som benyttet seg av tilbudet i annonsen, sier Jensen til Nettavisen.

- Jobber det mange kvinner med å vaske biler hos dere, slik bildet kan gi inntrykk av?

- Her jobber det ingen damer med bilvask, så jeg forstår at det oppleves rart. Vi har rett og slett bommet på hva som kan gi oss flere vaskekunder. I etterkant ser jeg det, og beklager på det sterkeste, sier han.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Skulle aldri stått på trykk
Ansvarlig redaktør Bernt Lyngstad i Sarpsborg Arbeiderblad sier til Nettavisen at han ikke har sett noen klage på annonsen.

Han henviser videre til markedssjef Lars Malmberg som er ansvarlig for bilaget hvor annonsen sto på trykk. Markedssjefen legger seg langflat og beklager.

- Denne annonsen skulle aldri stått på trykk hos oss, jeg kan bare beklage at vi endte opp med å ha trykke den, sier Malmberg til Nettavisen.

Han forklarer at tette tidsfrister og høyt tempo får annonsen kom på trykk gjorde at den ikke ble fanget opp.

- Det var en ivrig annonseselger som selv syntes det var en god idé, og ingen rakk å fange den opp. At slikt skjer er en beklagelig hendelse, sier han.

Få klager på kjønnsdiskriminerende reklame
Forbrukerombud Gry Nyborg forteller at ombudet årlig mottar 15 til 20 klager på reklame forbrukere opplever som kjønnsdiskriminerende.

- De siste årene har flere menn sendt oss klager enn tidligere. Hvilke saker som kommer inn til oss varierer, det avhenger av hva slags reklame som er aktuell, sier Nyborg til Nettavisen.

De aller fleste saker behandles av forbrukerrådet. Lar ikke saken seg løse der sendes den videre til Markedsrådet.

Forbrukerombudet sender først et brev til den som er innklaget om de mener reklamen er lovstridig. Det er svært sjelden at de ansvarlige bak reklamen ikke retter seg etter Forbrukerrådets advarsel.

- For noen år siden hadde vi flere store saker hvor folk reagerte på undertøysreklamer, men det er lenge siden vi har hatt lignende saker nå, sier hun.

Har sendt klagen videre
Roger Larsen klage på den lettkledte bilvaskende kvinnen er oversendt fra Forbrukerombudet til Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Forbudet mot kjønnsdiskriminerende reklame har som formål å fremme likestilling mellom kjønnene.

- Det er ikke lenge siden vi fikk Larsens klage, og siden vi har innledet et samarbeid med Likestillings- og diskrimineringsombudet vil vi hente inn deres vurdering i saker som denne. Deres mening er til stor hjelp for oss, siden det er en skjønnsmessig vurdering hva slags reklame som er kjønnsdiskriminerende og hører inn under et likestillingsperspektiv, sier Nyborg.

Totalt mottar Forbrukerombudet 8000 til 9000 klager årlig. I 2012 mottok ombudet 8242 klager, det er en nedgang fra 8835 klager i 2011.

- Svært uheldig
Likestillings- og diskrimineringsombud Sunniva Ørstavik reagerer på denne typen reklame:

- Reklame som bygger opp under uheldige kjønnsstereotypier, for eksempel ved at kvinner fremstilles som seksualiserte objekt eller et produkt, er svært uheldig. Det forsterker kjønnsstereotypier vi i Likestillings- og diskrimineringsombudet kjemper mot hver dag. Gutter og jenter som vokser opp i dag skal slippe å møte slik reklame, sier Ørstavik til Nettavisen.

- Barn og unge i dag utsettes for et enormt markedsføringspress og det er viktig at alle aktører er bevisste på hva det er de direkte og indirekte formidler gjennom sin reklame, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.