*Nettavisen* Økonomi.

- Det One Call sier stemmer ikke

Foto: (Skjermbilde)

Møter nå motstand fra flere i bransjen.

17.02.13 21:27

NA24 skrev torsdag om Telenor som gikk til angrep på One Calls omfattende reklamekampanje der de har som punchline at de er like bra, bare billigere.

Telenor mener at One Call-kunder på grunn av bruk av to nett får et mer ustabil mobilopplevelse og dårligere dekning der Tele2 faktisk har dekning, i tillegg til at batterikapasiteten går ned.

One Call-sjef Øistein Eriksen avviser derimot dette på det sterkeste, og mener at de ikke bare er like bra, men at de ofte vil være bedre, fordi kundene både har tilgang til Telenors og Tele2s mobilnett, og at det er mindre belastning i Tele2s nett.

Les også: Telenor: - Sprer villedende informasjon

I etterkant av dette har One Call funnet fram dokumentasjon på at Telenor-eide Talkmore har fått stemplet sin egen reklame ulovlig, for omtrent nøyaktig det samme som Telenor nå angriper One Call for. Talkmore mente nemlig at de var blant annet «litt billigere» og hadde «litt bedre dekning», noe Forbrukerombudet slo ned på. De påpekte samtidig at dette var et bransjeproblem de ønsket å ta opp med teleoperatørene som en helhet.

- Rimer ikke med virkeligheten

Nå kaster sjefen i mobilselskapet Chili Mobil, Harald Bøyum, seg inn i debatten. Bøyum har lang fartstid i mobilbransjen, og var blant annet leder for mobile tjenester hos NetCom, før han gikk over til å være med på å starte opp det nå Tele2-eide Network Norway.

Hans nye mobilselskap, som har spesialisert seg på forhåndsbetalte abonnement, har valgt å benytte Telenors nett, fordi de mener dette gir bedre nettkvalitet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Chili Mobil)

- Øystein Eriksens påstand om at One Call har to nett og derfor bedre dekning er en påstand som ikke helt rimer med virkeligheten. One Calls kunder bruker Tele2 sitt nett der de har dekning og Telenors nett der de ikke har dekning. Dette høres ut som dobbel dekning, og dermed bedre enn bare dekning fra Telenor. Det stemmer ikke.

- Kundene opplever brudd

Ifølge Bøyum er utfordringen at nettene ikke er optimalisert for å fungere sammen, og at dette skaper problemer.

- Tele2 sitt nett har store svakheter, spesielt med innendørsdekning og 3G. Grunnet manglende/dårlig innendørsdekning fra Tele2 blir telefonene overført til Telenors nett enten når samtalen settes opp eller underveis i samtalen. Dette gir mye større sjanse for at kunden opplever samtalebrudd, problemer med å sette opp samtaler, dårlig kvalitet og lignende, sier Harald Bøyum

- De samme problemene gjelder for datatrafikk. Grunnet dårlig Tele2-dekning vil dataforbindelsen kunden bruker overføres til Telenors nett og i noen tilfeller vil kundens dataforbindelse gå fram og tilbake mellom Telenor og Tele2 sine respektive nett. Kundens opplevelse av dette er problemer med surfing, samt opp og nedlasting av data, sier Bøyum.

Problemet har ifølge Bøyum ingen «quick fix».

- Så lenge Tele2 ikke klarer å bygge mer enn de gjør vil dette være et fundamentalt problem for One Call, Network Norway og MyCall som alle bruker Tele2 og Telenors nett. Kundens opplevde dekning og kvalitet vil være lavere enn det kunden vil oppleve dersom de kun hadde brukt Telenors nett.

- Det blir derfor for enkelt å si at tilgang til to nett gjør dekningen mye bedre. Så lenge man befinner seg i tettbygde strøk, og spesielt storbyer som Oslo og Bergen, vil One Calls kunder oppleve dekningen som dårligere og ikke bedre. Slik vil det være fram til Tele2 sin dekning i storbyene er like god som Telenor. Og det er lang vei dit, mener Bøyum.

For ordens skyld har også Chili Mobil fått påpekning fra Forbrukerombudet om å benytte påstander om laveste priser.

One Call er spesielt utsatt

Etter det Nettavisen NA24 forstår fra aktører i bransjen, er det også en forskjell i hvordan One Call-abonnenter opplever kvaliteten på denne løsningen med bytte mellom nettene, og hvordan bedriftskundene til Network Norway opplever det - selv om begge operatørene benytter en kombinasjon av de to mobilnettene.

Network Norway-kunder «henger» mye lenger på Telenors nett enn det One Call-abonnentene gjør for å opprettholde en høyere kvalitet.

One Call-kunder vil blant annet ta i bruk en basestasjon som Mobile Norway bygger umiddelbart etter at den settes opp i et nytt område, mens Network Norway-kunder ikke får tilgang til disse før det er laget en dekning av en viss kvalitet som gir en bedre stabilitet.

Forskjellen handler om One Calls ønske om å holde prisene nede, og det er dyrere for selskapet at kundene bruker Telenors nett, fremfor nettet som bygges av sin egen eier.

Dette gjør at mobiltelefonene til One Call-kunder i mye større grad både søker etter eget mobilnett, og ikke minst skifter mellom nettene langt hyppigere. Denne konstante søkingen fører til merkbar redusert batterikapasitet, og ifølge Telenor en vesentlig redusert kvalitet på tjenestene.

Et mobilnett består av svært mange basestasjoner, og en mobiltelefon «henger» bare på én basestasjon av gangen. Telenor sier de bruker svært mye tid på å optimalisere hvordan telefonene overføres fra basestasjon til basestasjon. Når One Call-kunder ikke bare hopper fra basestasjon til basestasjon, men fra mobilnett til mobilnett, skjer disse overgangene både oftere og på andre steder enn normalt. Dette kan føre til brudd og dårligere kapasitet.

Riktig - med forbehold

En sentralt plassert aktør, som ikke ønsker å bli navngitt, omtaler One Calls påstander på denne måten:

- Det stemmer for så vidt at det er like bra, men det forutsetter at kundene låser telefonene sine til Telenors nett, og det er det jo ikke mange som vet om, eller vet hvordan man gjør.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.