- Dette drikker ikke bestemoren din

Starbucks Via, Pulverkaffe

Starbucks Via, Pulverkaffe Foto: Russel A. Daniels (Scanpix)

Verdens største går for pulverkaffe.

29.09.09 13:49

Starbucks tar konsekvensen av at mange kunder dropper å kjøpe dyre kaffedrikker. Dermed lanserer gigantkjeden sin egen pulverkaffe.

- Stor mulighet
Det betyr at etablerte pulverkaffeprodusenter som Nestlè`s Nescafe og Kraft Foods får konkurranse i markedet som hvert år omsetter for 21 milliarder dollar.

Tirsdag presenterte konsernsjef Howard Schultz i Starbucks pulverkaffemerket «Via».

- Dette er kanskje den største forretningsmuligheten i konsernets historie, sier Schultz, ifølge Reuters.

Koster mer
Flere analytikere har stilt spørsmål om amerikanske kaffedrikkere kommer til å flokke seg rundt «Via», spesielt siden de vil konkurrere med etablerte og billigere produkter.

Dette avviser Starbucks-sjefen. Han mener høyere kvalitet gjør at de ikke kommer til å konkurrere med eksisterende produkter, og han tror heller ikke at de kommer til å kannibalisere sine egne kaffebarer.

- Dette er ikke den pulverkaffen bestemoren din drikker. «Via» er et speilbilde av kvaliteten og smaken du får fra våre ordinære kaffedrikker, sier han.

Det er foreløpig ikke kjent når produktene skal lanseres utenom Nord-Amerika.

Starbucks
Kaffebarkjede grunnlagt i 1971 av Howard Schultz

Hovedkvarter i Seattle, USA

Per 2009 har Starbucks omlag 16 120 utsalgssteder i 49 land i verden, og har i snitt hatt omlag 50 millioner kunder hver uke

I 2008 annonserte selskapet at omlag 600 ulønnsomme salgssteder skal stenges, som ledd i kostnadsbesparelser under de vanskelige økonomiske tidene

Kilde: Wikipedia

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag