NA24.no

- Dette er ødeleggende for TV3

Foto: TV3
Sist oppdatert:
Laber start for kjendisversjonen av «MasterChef».

«MasterChef Norge» er tilbake på norske TV-skjermer. Så langt har programmet ikke innfridd forventningene.

Det første programmet mandag kveld hadde 124.000 seere. Tirsdag kveld var 27 prosent av seerne borte. Episoden hadde kun 91.000 seere.

- Det er for lavt i forhold til hva det burde være, og det er trist at «MasterChef» faller såpass mye. Det kan være ødeleggende for fortsettelsen til TV-serien, sier Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat, til Nettavisen.

Deltakerne i den første uken av «MasterChef» er Triana Iglesias, Sandra Borch, Hans-Erik Dyvik Husby, Einar Tørnquist, OnklP og Bjørn Einar Romøren.

- Jeg vil ikke kappe beina av programmet, men det er klart at dette ikke er bra, sier Wiberg.

TVNorge er best

Etter «MasterChef» sendte TV 3 en ny runde «Svenske Hollywoodfruer». Heller ikke dette programmet innfridde forventningene til TV-eksperten. Programmet hadde 100.000 seere tirsdag kveld.

- Det er TVNorge som fremstår som den som gjør det best. De har god blanding av programmer som leverer gode seertall, fortsetter TV-eksperten.

«I kveld med Ylvis» hadde 377.000 seere. «Asbjørn Brekke-show» samlet 221.000 seere, men det er fortsatt et solid tall for kanalen.

«Sinnasnekkeren» leverer 181.000 seere, så det gir en god inngang på TVNorge-kvelden.

- Jeg savner større konkurranse fra TV 2. Historisk skal de ligge over TVNorge. I går så hadde de ingen programmer over 400.000 seere, sier Wiberg.

«Klaus på kanten» og «Sigrid blir mamma» var noen av programmene TV 2 serverte seerne tirsdag kveld.

Puster TV 2 i nakken

TV-eksperten mener at kanalen heller ikke treffer kommersielt. I aldersgruppen 12+ hadde TV 2 en markedsandel på 22,4 prosent tirsdag. TVNorge hadde 20,5 prosent. I aldersgruppen 15-50 som man regner som den mest lønnsomme for kanalene hadde TV 2 25,3 prosent, mens TVNorge hadde hele 31,2 prosent.

- Det blir for mye eldre seere. Det er jo noe ikke en kommersiell kanal bør satse på. Det er TVNorge som er i flytsonen nå, så får vi se hvordan det går når «Farmen» starter på TV 2, fortsetter TV-eksperten.

I TVNorges lokaler i Nydalen er stemningen høy.

- Vi er veldig godt fornøyde. TV 2 kommer garantert sterkere tilbake i oktober, med «Farmen», men akkurat nå feirer vi i Nydalen, så langt i september er vi nemlig større enn TV 2 som gruppe, sier Svein Tore Bergestuen, kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery, til Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere