NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

- Dette er en katastrofe

TAR TID: Slik ser det ut utenfor møbelbutikken Habitat i Bogstadveien. Butikksjef Kjersti Knutsen er nå mektig lei av å ha inngangsparti fra en byggeplass.
TAR TID: Slik ser det ut utenfor møbelbutikken Habitat i Bogstadveien. Butikksjef Kjersti Knutsen er nå mektig lei av å ha inngangsparti fra en byggeplass. Foto: Foto: Majorstuen og Bogstadveien næringslivsforening
Flere butikker har måttet stenge, etter at kommunen har brukt to år på å oppgradere 500 meter med vei.

Helt siden mai 2012 har næringsdrivende i Bogstadveien hatt gravearbeider utenfor inngangsdøren. Arbeidene har ført til dårlig fremkommelighet til butikker og spisesteder, som igjen har ført til færre kunder og sviktende omsetning.

Næringsdrivende i Bogstadveien uttaler nå til Nettavisen at de ikke forstår hvordan det er mulig å bruke nesten to og et halvt år på å oppgradere en veistrekning på cirka 500 meter.

- Det er katastrofe. Det er ikke noe annet å si, sier Martina Kaldahl, daglig leder i Deli de Luca Bogstadveien.

- Stengt inne

I utgangspunktet skulle oppgraderingen av Bogstadveien og Hegdehaugsveien vært ferdig i november 2013. Datoen for ferdigstillelsen har blitt flyttet flere ganger, men er nå satt til september i år. Siden 6. januar har det vært kronglete å komme frem til Deli de Luca, som følge av arbeidene.

- Vi har nesten vært stengt inne med gjerder fra januar til mai, og det har ikke gått an å komme frem med barnevogn. Impulskundene blir det ikke mange av, men de faste kundene har vi, forteller Kaldahl til Nettavisen. Hun betegner dette som en hard periode, men legger til at fremkommeligheten ble bedre akkurat rundt Deli de Luca i juni.

Oppgraderingsarbeidene har gått i etapper, og ifølge Kaldahl har Deli de Luca hatt god omsetning de siste to årene, før arbeidene startet rett utenfor inngangsdøren deres.

I 2012 uttalte daværende byråd for miljø og samferdsel Ola Elvestuen i Oslo at det ikke var aktuelt å gi erstatning om næringsdrivende gikk konkurs. Siden kommunen har satt i gang arbeidene, mener Kaldahl likevel at de burde støtte næringen når det trekker ut i tid.

- Det er så mange som har vanskelige tider. Noen har fått reduksjon i husleien, men det er opp til gårdeier. Du kan ikke forvente at næringsdrivende skal klare seg så lenge uten noen form for støtte, sier Kaldahl.

Kjøpe møbler uten bil?

Nettavisen har vært i kontakt med flere næringsdrivende som nå er mektig lei av å ha inngang fra en byggeplass. Blant dem er møbelbutikken Habitat.

- Rett utenfor har vi et depot med fortausheller, paller og gjerder. Det er ikke så fristende for en Bogstadvei-shopper som liker å kikke i vinduer og bli inspirert, sier Kjersti Knutsen, butikksjef for Habitat i Bogstadveien.

Hos dem har fremkommeligheten vært særlig begrenset siden april. Høye gjerder omringer lokalet, og det har ikke vært mulig å komme frem med bil. Dette er særlig problematisk når man selger møbler, og kundene ikke kan bære varene hjem.

ROLIG: Habitat i Bogstadveien har brukt den roligste perioden i mai til å oppgradere butikken. Bildet er tatt utenfor Habitat.

- Det har ikke vært mulig å komme frem med bil i hele mai og halve juni. På grunn av bommen for trikken er veien fortsatt sperret for trafikk. Det er kun de som kjenner gata godt som finner frem. Vi har sendt kunder til søsterbutikkene våre på House of Oslo og Torggata, fordi kundene ikke kommer nært nok med bil, sier Knutsen. Etter at trikken begynte å gå 16. mai, merker hun nå likevel at kundene begynner å bli flere.

Har måttet stenge dørene

Andreas Melander, daglig leder i Majorstuen og Bogstadveien næringslivsforening, forteller at de fleste butikkene har greid seg gjennom gravearbeidene fordi gårdeierne har redusert leien. I noen få tilfeller hvor gårdeiere ikke har gjort dette, eller kommet til unnsetning for sent, har butikker måttet stenge dørene.

Roy Evensen, divisjonsdirektør ved bymiljøetaten i Oslo kommune, forklarer at forsinkelsene skyldes flere utfordringer.

- Hovedentreprenøren Oslo Vei gikk konkurs og vi måtte starte på nytt med ny entreprenør. Det tok ekstra tid å få nye gode samarbeidspartnere. Vi har også støtt på utfordringer under bakken, både høyspentledninger og spesielle grunnforhold, sier Evensen. 

Tar ikke på seg skyld

- Siden arbeidet har tatt så lang tid, går dette utover næringen. Tar kommunen noe skyld for dette?

- Skyld?! Vi bygger jo en vei i et spesielt komplisert område, og dessverre blir næring berørt. Men jeg synes næringslivet har tatt dette positivt og bidratt konstruktivt. Vi vet at de har vært belastet, men sånn er det når man skal bygge i Oslo, sier han, og legger til at han mener Bogstadveien vil bli en av Norges fineste handlegater når den blir ferdig.

TO ÅR: Siden mai 2012 har det vært gravearbeider i Bogstadveien.

Andreas Melander, daglig leder av Majorstuen og Bogstadveien næringslivsforening, stoler ikke lenger på kommunens datoer for ferdigstillelse. At Bogstadveien er ferdig oppgradert i september, som kommunen nå har sagt, har han derfor sine tvil om.

Derimot er han glad for å ha fått beskjed om at veien skal gjenåpnes for biltrafikk i midten av neste uke.

- 40 prosent av handelen er fra bilende kunder, mens 45 prosent er gående fra nærområdet. Selv om trikken begynte å kjøre 16. mai betyr det dessverre lite for handelen, sier Melander til Nettavisen.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere