*Nettavisen* Økonomi.

- Dette er ødeleggende for TV3

Foto: TV3

Laber start for kjendisversjonen av «MasterChef».

25.09.13 13:10

«MasterChef Norge» er tilbake på norske TV-skjermer. Så langt har programmet ikke innfridd forventningene.

Det første programmet mandag kveld hadde 124.000 seere. Tirsdag kveld var 27 prosent av seerne borte. Episoden hadde kun 91.000 seere.

- Det er for lavt i forhold til hva det burde være, og det er trist at «MasterChef» faller såpass mye. Det kan være ødeleggende for fortsettelsen til TV-serien, sier Morten Wiberg, TV-ekspert i mediebyrået Carat, til Nettavisen.

Deltakerne i den første uken av «MasterChef» er Triana Iglesias, Sandra Borch, Hans-Erik Dyvik Husby, Einar Tørnquist, OnklP og Bjørn Einar Romøren.

- Jeg vil ikke kappe beina av programmet, men det er klart at dette ikke er bra, sier Wiberg.

TVNorge er best

Etter «MasterChef» sendte TV 3 en ny runde «Svenske Hollywoodfruer». Heller ikke dette programmet innfridde forventningene til TV-eksperten. Programmet hadde 100.000 seere tirsdag kveld.

- Det er TVNorge som fremstår som den som gjør det best. De har god blanding av programmer som leverer gode seertall, fortsetter TV-eksperten.

«I kveld med Ylvis» hadde 377.000 seere. «Asbjørn Brekke-show» samlet 221.000 seere, men det er fortsatt et solid tall for kanalen.

«Sinnasnekkeren» leverer 181.000 seere, så det gir en god inngang på TVNorge-kvelden.

- Jeg savner større konkurranse fra TV 2. Historisk skal de ligge over TVNorge. I går så hadde de ingen programmer over 400.000 seere, sier Wiberg.

«Klaus på kanten» og «Sigrid blir mamma» var noen av programmene TV 2 serverte seerne tirsdag kveld.

Puster TV 2 i nakken

TV-eksperten mener at kanalen heller ikke treffer kommersielt. I aldersgruppen 12+ hadde TV 2 en markedsandel på 22,4 prosent tirsdag. TVNorge hadde 20,5 prosent. I aldersgruppen 15-50 som man regner som den mest lønnsomme for kanalene hadde TV 2 25,3 prosent, mens TVNorge hadde hele 31,2 prosent.

- Det blir for mye eldre seere. Det er jo noe ikke en kommersiell kanal bør satse på. Det er TVNorge som er i flytsonen nå, så får vi se hvordan det går når «Farmen» starter på TV 2, fortsetter TV-eksperten.

I TVNorges lokaler i Nydalen er stemningen høy.

- Vi er veldig godt fornøyde. TV 2 kommer garantert sterkere tilbake i oktober, med «Farmen», men akkurat nå feirer vi i Nydalen, så langt i september er vi nemlig større enn TV 2 som gruppe, sier Svein Tore Bergestuen, kommunikasjonsdirektør i SBS Discovery, til Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.