NA24.no

- Dette er sjørøveri

Sist oppdatert:
Sunnmøringen Helge Voldsund er anmeldt for å ha stukket av med slepebåten «Ocean Lady» i Middelhavet.

- Det er det reneste sjørøveri, sier styreformann Svein Sørdal i det norske rederiet Northern Salvor, som hevder de eier slepebåten Ocean Lady, til TV 2 Nettavisen.

Etter lengre tids stridigheter i sunnmørsrederiet med adresse i Syvde, tok minoritetsaksjonær Helge Voldsund skjeen i egen hånd. Da båten lå til kai Casablanca i Marokko i påvente av ny kaptein, gikk Voldsund om bord sammen med sin kone og en kaptein. Deretter gikk båten til Valetta på Malta.

Anmeldt

Sørdal opplyser at rederiet har anmeldt Voldsund, hans kone og broren, Magnar Voldsund, for grovt tyveri. De vurderer å anmelde også for frihetsberøvelse, avhengig av hva mannskapet på båten forklarer. Men «Ocean Lady» skal allerede ha forlatt Malta.

- Dette er en komplisert sak, siden det er et panamaregistrert fartøy som er utenfor norsk område, sier lensmann Tor Sæther i Vanylven til Sunnmørsposten. Lensmannen har bedt Kripos om assistanse i saken.

Helge Voldsund har allerede kommet hjem fra Marokko. Til TV 2 Nettavisen opplyser han at alt nå er i sin skjønneste orden.

- Jeg ordnet opp

- Jeg dro ned for å ordne opp. Mannskapet hadde ikke fått lønn, og det var ikke mat om bord, sier Voldsund til TV 2 Nettavisen.

Voldsund hevder at han eier «Ocean Lady» gjennom eierselskapet Elenmar Maritime Ltd., og at Northern Salvor bare er driftsselskapet. Men fullt så enkelt er det trolig ikke.

Uklare eierforhold

I en rettstvist nylig trakk Sørdal og de andre aksjonærene i Northern Salvor det lengste strået i en strid om eiendomsretten til skipets sertifiseringspapirer. Papirene kom fra Panama, men var adressert til Voldsund. Sunnmøre tingrett greide ifølge Sunnmørsposten ikke å avgjøre hvem som var rettmessige mottaker av papirene. Derimot avgjorde lensmannen i Vanylven at papirene kunne utleveres til Sørdal & Co.

Det har ikke lykkes TV 2 Nettavisen å få en kommetar fra lensmann Tor Sæther i Vanylven. Kripos vil ikke kommentere saken.

Mannskapet på syv på slepebåten kommer fra Polen og Romania.

Voldsunds idé

Den noe spesielle historien har sin bakgrunn i en strid mellom Helge Voldsund og de andre aksjonærene i Northern Salvor. Styreformann Svein Sørdal forteller til TV 2 Nettavisen at det var Voldsund som kom opp med forretningsideen i 2004: En slepebåt som skulle slepe skip under bygging mellom verft ved Svartehavet og Nord-Europa.

- Det virket som et godt fundamentert prosjekt, sier Sørdal, som likevel ikke legger ikke skjul på at de av ulike årsaker var skeptiske til Helge Voldsund.

Voldsund trengte hjelp med finansieringen av båten, som ble kjøpt fra Malta for skarve 2,5 millioner kroner. Voldsund og hans kone eier i underkant av 10 prosent av aksjene. De øvrige aksjene eies av Sørdal, Manuel Santos, Lennart Henden og Trygve Askedal. For å sikre majoritetsaksjonærenes interesser, ble selskapet, ifølge Sørdal, etablert med et enestyre, med ham selv som styreformann.

- Krevde lønn

Striden med Voldsund skal ha startet kort tid etter at båten var overtatt. Voldsund skal, ifølge Sørdal, ha krevd lønnsutbetaling fra selskapet i strid med de andres interesser. Sørdal hevder Voldsund er ute etter å få ut penger.

Voldsund på sin side hevder at det er han som eier båten, og at Northern Salvor bare er driftsselskapet. Bakgrunnen for at han reiste ned og overtok båten, er ifølge ham selv, at driften ikke var godt nok ivaretatt.

Voldsund vil ikke opplyse hvor mye han har investert i skipet, men sier at ingen av de andre har investert mer enn ham. Han mener dommen i Søre Sunnmøre tingrett viser at det er han som er eier. Voldsund opplyser at båten nå har gått videre fra Malta for nye oppdrag.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere