NA24.no

- Dette kan bli en Tesla til sjøs

TESLA TIL SJØS: El-sjarken på vei inn mot Husøy etter seilas langs kysten.
TESLA TIL SJØS: El-sjarken på vei inn mot Husøy etter seilas langs kysten. (Selfa Arctic)
Sist oppdatert:
Denne båten er en verdensnyhet.

Verdens første fiskebåt med batteridrift - en Tesla eller Auris til sjøs, om du vil - ankom Tromsø sist søndag og fikk behørig oppmerksomhet.

«Karoline», som sjarken er blitt døpt, er bygd av verkstedet Selfa Arctic og kom fra Husøy til Tromsø.

Politikerne fra ulike partier kappes om å rose prosjektet. Stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes, som er valgt inn for Troms fra SV, håper «Karoline» kan bane vei for en lignende teknologiutvikling i kystfiskeflåten som vi har sett når det gjelder elbiler.

- Vi har lyst til å se noen av de samme ordningene for el-sjarker som for el-biler. Dette kan bli en Tesla til sjøs, sier han til Nettavisen.

- Kan bli en «gamechanger»

Han tror el-sjarken på sikt kan hindre at kystfisket blir akterutseilt.

- Det har vært et problem at kapitalen som skal til for å satse mye har vært knyttet til store fartøy. Men kystfisket er det mest effektive fisket vi har i Norge. Nettopp slike prosjekter kan bli en «gamechanger», tror han.

Daglig leder Erik Ianssen forteller til nordlys.no at prosjektet startet for fire år siden.

Verdensnyhet

- Jeg har sjekket, og dette skal være verdens første el-sjark, sier Ianssen til Nettavisen.

Han forteller at Selfa er et produksjonsfirma med 55 ansatte og avdelinger i Harstad og Trondheim som praktiserer nullutslipp i alt de gjør.

- Nå er jeg ute og kjører, og da kjører jeg elbil, sier Ianssen på telefon.

Ideen til el-sjarken kom allerede i 2008, men det tok tid før den ble satt ut i livet.

- Folk flirte

- For noen år siden flirte folk av dette, men nå har det snudd. Den norske kystfiskeflåten forbruker 400 millioner liter diesel per år og står for 5 prosent av CO2-utslippene. Her er det store miljøgevinster å hente, mener Ianssen.

Han sier båten har rekkevidde til å gå ut til fiskefeltet og holde det gående en hel dag på batteriene, men den har dieselmotor som backup, om det skulle knipe.

Fakta: Selfa Arctic El-Max 1099

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Verdens første elektriske sjark
  • 11 meter lang og 4,2 meter bred
  • Batteri på 195 kWh
  • Har også dieselaggregat og 500 liters dieseltank
  • Skal gi 70 prosent lavere drivstoffkostnader
  • Fravær av støy og vibrasjoner samt eksos over dekk under fiske, holdes fram som viktig fordel.

(Kilde: Teknisk Ukeblad, Selfa)

Foreløpig har ikke verkstedet flere ordre på el-sjarker, men kommer det, står de klare til å bygge flere. Utviklingen av båten har kostet mange millioner kroner, så inntil videre er dette et tapsprosjekt, men Iansen tror dette er en teknologi som nå vil finne veien også inn i kystfiskeflåten.

Med fiskeriministeren om bord

I Tromsø var det tverrpolitisk begeistring da båten ankom havna. Det er Ap-politiker Bent Gabrielsen fra Karlsøy som har kjøpt båten, mens fiskeriminister Elisabeth Aspaker fra Høyre var smilende gjest om bord.

- I denne saken tenker jeg at det ikke kan være noen norske politikere som kan være iimot at vi utvikler ny og grønnere teknologi. Vi må spille på lag, sa Aspaker til Nordlys.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere