- Direktesalgsbransjen fortsetter å vokse

Foto: Direktesalgsforbundet

Det ble rekordomsetning i 2010.

Medlemmene av Direktesalgsforbundet hadde en samlet omsetningsvekst på over 50 millioner til nesten 1.2 milliarder kroner i 2010. Det er historisk høyt.

-Direktesalgsbransjen fortsetter å vokse. Mens andre opplever stagnasjon eller til og med tilbakegang, vokser vi kraftig. Det er vi selvsagt glade for, sier lederen i Direktesalgsforbundet, Jan-Fredrik Torgersen.

Fra 2009 til 2010 har omsetningen økt med 51 millioner til totalt 1,179 milliarder kroner, noe som tilsvarer en vekst på 8 prosent.

-Det er meget sterke tall, særlig når vi ser tilbake på en vekst på over 10 prosent året før. Omsetningsrekorden bekrefter at bransjen er vel akseptert og fremstår som en attraktiv og trygg måte å handle på, sier Torgersen.

De største produktgruppene innen direktesalg er kosmetikk, hud- og kroppspleieprodukter med 45 prosent av omsetningen, helse og kosttilskudd med 30 prosent og vask- og rengjøringsmidler 15 prosent.

- Direktesalg bygger på tillit ut over det som er vanlig i forbrukersalg. Direkteselgerne har spisskompetanse om produktene de selger og gir en helt personlig service. Forbrukerne har også bedre bytte- og returmuligheter enn det som er lovpålagt, forteller Jan-Fredrik Torgersen.

Det siste ble bekreftet av daværende forbrukerombud Bjørn Erik Thon som i 2009 slo fast at de ikke hadde hatt noen saker til behandling knyttet til direktesalg det året.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag