*Nettavisen* Økonomi.

- Dobbel grunn til sammenslåing

To klare fordeler med oppkjøpet av Spits, mener svenskene.

07.06.07 11:18

A-Coms administrerende direktør sier oppkjøpet av Spits både har en finansiell og markedsmessig logikk.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Fredrik Sandelin leder det svenske kommunikasjonsselskapet A-Com som i disse dager er i ferd med kjøpe norske Spits. Han sier det er to åpenbare fordeler ved et sammenslått selskap.

Finansiell logikk
- Det ene er det finansielle. Fra å være to relativt små selskaper i to forskjellige land, blir vi nå en langt større spiller, med en omsetning i størrelsesorden 900 millioner til en milliard svenske kroner. Det gir oss større oppmerksomhet i det finansielle miljøet, flere analytikere vil følge oss, det vil sannsynligvis bli større likviditet i aksjen, og dermed lettere å prise selskapet riktig, sier Sandelin til NA24 Propaganda.

Markedslogikk
Han sier det også er en åpenbar markedsmessig logikk.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Vi har en rekke spesialistselskaper som nå får mulighet til å treffe et større marked. Spits arbeider med en rekke selskaper som også har aktivitet i Sverige og omvendt. Vi får også et langt større tilbud av tjenester å tilby våre eksisterende kunder så det er et betydelig potensial for mersalg, sier Sandelin.

- Første steg på veien
Han understreker at sammenslåingen med Spits bare er første steg på veien i den planen selskapet har lagt.

- Det er det første som skal på plass, det naturlige neste skrittet er Danmark og Finland, og etter hvert Baltikum. A-Com eier allerede et lite selskap i Finland, men det er ikke noen hemmelighet at vi ønsker en sterkere tilstedeværelse der. Både A-Com og Spits har sett på mulighetene for en nordisk ekspansjon tidligere så vi har en relativt god oversikt over hva som finnes av oppkjøpsmuligheter. Det kan derfor skje ting relativt raskt, sier Sandelin.

Virtual Garden til Sverige?
A-Com har hatt en stormfull vei siden børsnoteringen i 1999 og har tapt store beløp siden da. I fjor var imidlertid selskapet tilbake med sorte tall, og Sandelin mener mulighetene for en ekspansjon er langt bedre nå. Byrået mangler imidlertid et «flaggskips-reklamebyrå» i Sverige.

- Det har vært en bevisst satsing. Vi har fjorten spesialistselskaper i Sverige og har ikke ønsket å ha en reklamebyrå-sentrert satsing. Vi er kjent i det svenske markedet gjennom mediebyrået Bizkit, men ser at Virtual Garden har en god posisjon i det norske markedet. Det å lansere Virtual Garden i det svenske markedet er en bedre vei å gå enn å kjøpe et kjent svensk byrå, sier Sandelin.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.