*Nettavisen* Økonomi.

- Du og jeg er vinnere

Foto: HSH (HSH)

Nordmenn shopper som aldri før.

19.03.13 07:23

SOLLI PLASS (NA24): Det norske konsumet har hatt en sterk økning de siste årene.

Fra 2000 til 2012 har konsumet økt med 78 prosent, noe som tilsvarer 1.100 milliarder norske kroner, målt i løpende priser.

Prispress gjør deg til vinner
Det er næringslivets nest største hovedorganisasjon, Virke, som mandag kan fortelle at det er forbrukeren som kommer til å bli vinneren i 2013.

- Forbrukeren er vinneren, fordi bedriftene sier til oss at det er et betydelig prispress og det betyr at når kostnadene øker i virksomhetene, så kommer de ikke til å kaste det over til forbrukeren. Her kommer prisene til å holdes nede. Du og jeg får gode priser, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Virke, til Nettavisen NA24.

Det er ikke bare lav prisvekst som gir forbrukerutvikling, men også høye lønnsoppgjør.

- Når vi er ute og spør bedriftene våre, så er det særlig to ting de trekker fram. Det ene er å kunne rekruttere god og riktig arbeidskraft og det andre er bekymringen for lønnsforhandlingene, som vi skal i gang med nå. Her må vi ha et moderat lønnsoppgjør som gjør at vi ikke ytterligere får enda høyere kostnader, for da må vi løpe enda fortere i virksomhetene, sier Madsen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Utfordringer
Virke har gjennomført en konjunkturundersøkelse blant deres medlemsvirksomheter i februar og mars. Den viser at 60 prosent av lederne mener det er prispress som er den største utfordringen i 2013.

Som Madsen uttrykker er det ikke bare prispress som bekymrer lederne, men også mangel på kompetent arbeidskraft og lønnsoppgjøret.

Sykefravær er et mye omtalt tema og i 2012 har fraværet vært høyt. Madsen forteller har de jobber mye med å redusere fraværet i norske bedrifter.

- Sykefravær koster og derfor er det en av flere ting som bedrifter i dag må jobbe med hvis de skal klare seg i den tøffe og beinharde konkurransen det er i dag, forteller Madsen.

Andre ting bedriftene må jobbe med hvis de skal klare seg, er ifølge Madsen, hvordan kostnadene ved fravær kan reduseres og hvordan bedriftene kan jobbe tettere sammen.

Byggevare øker
Som tabellen viser det er byggvarehus og bredt vareutvalg ellers som kommer best ut, både i 2012 og 2013.

- Det vi ser av tallene, er at fordi vi må bygge mer boliger, og denne bolig- og eiendomsdiskusjonen er der, så vil hele byggvareindustrien ha gode tider. Også det vi kaller bredt utvalg, som er de billigere kjedene som Nille og Clas Ohlson, de gjør det veldig godt og kommer til å gjøre det godt fremover, sier Madsen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.