NA24.no

- Erna kjøper seg fri fra privatfly-utslipp

Et fly av typen Falcon 2000LX må fly 1100 kilometer uten passasjerer hver gang statsminister Erna Solberg skal ut og fly.
Et fly av typen Falcon 2000LX må fly 1100 kilometer uten passasjerer hver gang statsminister Erna Solberg skal ut og fly. Foto: Wikimedia commons
- Statsministeren velger den enkle løsningen ved å kjøpe seg fri, sier Framtiden i våre hender.

2,6 tonn CO2 slipper flyet som skal brukes for å fly statsministeren ut når det flyr tomt fra Sønderborg sør i Danmark, der Air Alsie har sin base, til Gardermoen. Dette gjør det hver gang statsministeren skal ut og fly. Det vil si 5,2 tonn CO2 bare for transporten av flyet før statsministeren og hennes reisefølge engang har satt sine føtter inn i flykroppen.

Les også: Erna sender privatflyet 110 mil unødvendig - på hver tur

Samtidig vil Høyre forby dieselbiler i Oslo på dager med svært høy luftforurensing. En tur-retur med det tomme flyet tilsvarer utslippet fra 10.000 dieselbiler som kjører 10 kilometer, hvis de har et forbruk på rundt en halv liter per mil.

For at utslippet, som det heter i tilbudet fra Air Alsie i forbindelse med anbudet, ikke skal komme Air Alsie eller Statsministerens kontor til ugunst vil flyselskapet kjøpe CO2-kvoter, altså klimakvoter hos Danmarks Naturfredningsforening.

Hver klimakvote omfatter ett tonn CO2. Prisen varierer utifra hvor mange kvoter som er på markedet til enhver tid. I eksempelet Air Alsie har lagt ved tilbudet koster en CO2-kvote 150 kroner. Hvis det vil bli kjøpt rundt fem klimakvoter for hver rundtur Sønderborg til Oslo for å utligne utslippet, blir det   en utgift på 750 kroner per rundtur for det tomme flyet.

- Klimakvotene fungerer ikke

Forsker Borgar Aamaas ved Cicero, Senter for klimaforskning, mener klimakvotene slik de er i dag, ikke fungerer.

Fakta: Klimakvoter for flytransport

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Hensikten med EUs kvotesystem er å redusere utslippene av klimagasser. Innenfor systemet er det satt et tak på antall tonn klimagasser flyselskapene kan slippe ut. En klimakvote tilsvarer utslipp av ett tonn CO2.

Selskapene tildeles like mange klimakvoter som antall tonn CO2 de har ”lov” til å slippe ut, altså tilsvarende taket. Flyselskap som klarer å redusere sine klimagassutslipp kan selge klimakvoter til andre flyselskap som slipper ut mer enn de har kvoter for. Flyselskap kan også kjøpe kvoter fra industrien, men klimakvoter for fly som blir til overs kan ikke selges til industrien.

Prisen på kvotenene er avhengig av hvor mange kvoter som er på markedet.

Kilde: Miljødirektoratet

- Hvis vi tar for oss EU-kvotene som er på markedet i EU finnes det et visst antall klimakvoter. Vi kan kjøpe kvoter som et slags avlat for flyvning. Da tar vi ut kvoter av markedet og det blir færre til andre. Ifølge økonomisk teori vil de resterende kvotene bli dyrere for andre og de vil igjen kutte sine utslipp for å spare penger, sier Aamaas til Nettavisen.

Problemet er at det er for mange kvoter på markedet.

- Derfor gjør det ingen særlig forskjell om Norge kjøper kvoter. Systemet vil bli mer effektivt når taket på kvoter justeres ned i fremtiden, mener han.

 Ikke mindre forurensing

- Betyr det at en kjøp av klimakvoter ikke bidrar til mindre forurensing?

- Du kjøper et papir og så forsvinner den kvoten. Det gir ikke direkte mindre forurensing, men det kan gjøre at andre slipper ut mindre. Men som sagt er taket for klimakvotene satt for høyt.

Forsker Borgar Aamaas, ved Cicero, senter for klimaforskning mener klimakvotene ikke fungerer slik de er tenkt.


Han påpeker at CO2 kun utgjør en del av forurensingen fra fly.

- CO2 utgjør kun omtrent halvparten av utslippene fra fly. Ekstra klimaeffekter som kondensstriper har omtrent like stor effekt som CO2 i forhold til oppvarming av jorda.

- Uheldig signal å sende

Arild Hermstad, leder i Framtiden i våre hender, er skuffet over statsministerens valg av transportleverandør.

- Slik situasjonen er i dag burde Erna Solberg vise at hun legger mer vekt på klimaet, ikke å spare penger. Det er et veldig uheldig signal myndighetene sender når man alltid lar det økonomiske vinne, da taper klimaet, sier Hermstad til Nettavisen.

Han mener en løsning med klimakvoter blir for lettvint.

- Dette viser at Solberg synes det å kjøpe seg fri er den beste løsningen på klimaproblemet, i stedet for å velge tiltakene som er nødvendig for å ha lavest utslipp. Klimakvotene har lav troverdighet både i klimakretser og blant folk flest. Særlig når politikere kjøper seg fri gir det ikke troverdighet.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Framtiden i våre henders leder Arild Hermstad mener Erna bør velge klima foran pris.

Bør begrense reisevirksomheten

Framtiden i våre hender er ikke imot klimakvoter, men mener at systemet må bli mye bedre for å fungere.

- Det er latterlig billig å kjøpe en klimakvote, fordi det er for mange kvoter å få kjøpt. Dermed gir klimakvotene ingen reell klimaeffekt og blir en grønnvasking av innkjøpet av flytjenester. I et langsiktig perspektiv kan EUs kvotesystem fungere, hvis man hele tiden deler ut færre kvoter. Men det er lenge til, og det er usikkert om vi noen gang kommer dit.

- Bør statsministeren kutte ut all bruk av privatfly?

- Det viktigste hun kan gjøre er å begrense reisevirksomheten sin. Men å unngå bruk av privatfly overhodet, er vanskelig for en statsminister. Ved å velge en leverandør med lavere utslipp ville det vært mer troverdig at hun prøver å begrense utslippene sine. I stedet velger hun den enkle løsningen med å betale seg ut. Med en slik tankegang ender vi opp med å gjøre ingen klimatiltak i Norge, fordi klimakvoter uten effekt alltid blir billigere.

Lokalisering ikke avgjørende
Statsministerens kontor avviser imidlertid kritikken, og sier at det har vært viktig å se på hvordan leverandørene sørger for miljøvennlige flyalternativer.

- Air Alsie hadde samlet sett det beste tilbudet, og de hadde også best pris. Miljøkriteriet ble vektet 20 prosent, og eventuelle kjøp av klimakvoter ga ikke bedre uttelling ved evalueringen av dette kriteriet. Vi vektla mengden CO2-utslipp på en gitt distanse, hvordan leverandørene sikrer mest mulig miljøvennlige flyalternativer og andre miljøtiltak. Vår erfaring er at også andre faktorer enn bare flyets lokalisering har betydning for den totale miljøbelastningen, for eksempel om flyet er av nyere alder. Det er heller ikke gitt at flyet alltid er stasjonert på hjemmebasen i forkant av oppdraget, opplyser Tor Borgersen, senorrådgiver SMK, til Nettavisen.

- Ved alle kjøp er Statsministerens kontor opptatt av å finne gode, klimavennlige løsninger, innenfor de rammer anbudsregelverket og andre tungtveiende hensyn tillater, sier Borgersen.

Lik Nettavisen på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere