NA24.no

- Faller like fort som folk dør

Sist oppdatert:
Blodrødt for TV og aviser: - Det snur aldri.

Nettavisen hadde tirsdag sin første liveøkonomisending, som skal gå av stabelen hver ukedag klokken 11. Der vil Nettavisen oppsummere dagens viktigste økonominyheter og nøkkeltall, samt ta for seg dagens snakkis i norsk næringsliv.

Dagens snakkis er katastrofetallene for TV og papiraviser.

Tall fra SSB viser at papirlesingen faller som en stein. På slutten av 1990-tallet leste 85 prosent av oss en papiravis hver dag, så gjør kun halvparten av oss det i dag. Fallet har bare skalert de siste årene.

Også TV-sliter. Blant unge seere er det nå bare 60 prosent som sier de er innom en TV-kanal i løpet av dagen.

Vinneren er internett, som i 2012 overgikk TV for første gang. Og trenden bare fortsatte i fjor hvor hele 85 prosent av Norges befolkning var innom nettet i løpet av dagen.

- Likt det folk dør
Dagens gjest er Gunnar Stavrum, sjefredaktør i Nettavisen. Tallene er hyggelig lesning for Stavrum.

- Det er ikke overraskende. År for år de siste 20 årene har papiravisene falt med i snitt to prosent per år. Det er nokså likt det antallet som dør hvert år, sier Stavrum.

- Det siste du gjør før du dør er å si opp ditt papiravisabonnement, mens det så godt som ingen kommer inn nedenifra, fortsetter han.

Ole Eikeland og Gunnar Stavrum tok for seg papiravisenes fall.

-Internett vokser videre. Hva blir det neste?

- Mobilen overtar mer og mer for internett. Vi ser det særlig på kvelden og i helgene. At folk er blitt digitale er det ikke noen som diskuterer, men hvilken plattform de bruker vil variere.

- Det er blodrødt i papir. Hvor ille skal det bli for papiravisene før det snur?

- Det snur aldri, dessverre. Det er veldig få som tror at papir kommer i vinden igjen, sier sjefredaktøren.

- Flytter kostnadene
De fleste gamle papiravisene har blitt mediehus som har både mobil- og nettutgaver. De flytter nå kostnadene over på nye plattform.

- Det som er ulempen er at inntektene er mye større på papir enn på internett og at de har så høy kostander at de kostnadskuttene og oppsigelsene vi har sett til nå bare er begynnelsen, sier Stavrum.

- Utfordringen for TV er veldig annerledes. Den er jo digital, men færre og færre setter seg ned på og følger en TV kveld fra time til time. De ser nå på internett og følger Netflix. Der blir det verre å samle en hel befolkning til å se det samme reklameinnslaget.

Nettavisen leverte et rekordresultat mandag med en omsetningsvekst på 20 prosent til 114 millioner kroner og et driftsresultat på 13,7 millioner, opp rundt 40 prosent fra året før.

- Vi opplever at 2013 var året for internetts definitive gjennombrudd som den toneangivende og lønnsomme mediekanalen. Samtidig har 2013 vært et meget godt år for Nettavisen. Utviklingen ser ut til å fortsette med uforminsket styrke i 2014, sier Gunnar Stavrum.

- Vårt kjøp av landets største bloggsamfunn Blogg.no høsten 2012 gjorde Nettavisen til et av landets største nettsteder. I år har vi hatt mange dager med godt over en million lesere daglig, og vi har allerede tatt grep for å satse ambisiøst også i år, sier Gunnar Stavrum.

Den kraftige nedgangen i antall seere på TV 2-programmet "Hver gang vi møtes" er symtomatisk på en større utvikling, ifølge nye SSB-tall.

Papiravisbruken stuper

SSB la tirsdag frem Norsk mediebarometer for 2013, som tar temperaturen på hvor mye tid vi bruker på forskjellige medier.

Tallene viser at lesing av papiraviser i Norge nå synker som en stein. Mens rundt 85 prosent av oss leste en papiravis hver dag på slutten av 90-tallet, er det nå 51 prosent som tar opp en papiravis på en gjennomsnittsdag. Det er en nedgang på 4 prosentpoeng på et år.

Den kraftige nedgangen i antall seere på TV 2-programmet "Hver gang vi møtes" er symtomatisk på en større utvikling, ifølge nye SSB-tall.

TV 2

Utviklingen her har pågått over tid, men har vært spesielt dramatisk de siste par årene. Bare fra 2012 til 2013 falt avislesingen fra 63 til 55 prosent av befolkningen.

Ikke nok med at det er langt færre som leser papiravisene, men de som faktisk leser aviser bruker også stadig mindre tid på avisene hver dag. En gjennomsnittlig avisleser bruker nå 21 minutter om dagen.

Frafallet er i all hovedsak blant de yngre leserne, og det er ingen frafall blant personer over 67 år.

SSB

Rekordtall på internett

Til sammenligning bruker vi nå hele 112 minutter daglig på internett, noe som er opp fra 95 minutter i fjor.

Internett er nå den klart største mediekanalen i Norge, hvor nå 85 prosent av nordmenn bruker tid på nett en gjennomsnittsdag.

Ifølge SSB leser tre av fire av nettbrukerne nyheter på nett daglig.

TV er også i krise

Situasjonen begynner også å bli påfallende for TV-bruken. Internett gikk for første gang forbi TV i 2012, og i fjor fortsatte TV-kanalene å miste TV-seere.

Andelen av befolkningen som nå sier de ser på TV på en gjennomsnittsdag er nå på 74 prosent, noe som er ned fra 77 prosent. Ifølge SSB er det i all hovedsak de unge seerne mellom 16 og 24 år som faller av. Her er det nå bare 60 prosent som ser TV på en gjennomsnittsdag.

Men også de personene som fortsatt bruker TV, benytter nå mindre tid foran TV-en enn tidligere. I 2011 brukte vi i snitt 157 minutter hver dag på TV, mens tallene i fjor var 132. Dette er også to minutter mindre enn i 2012.

Overraskende nok er det fortsatt 12 prosent som daglig bruker tekst-tv.

DAB-effekten har dabbet av

Radio var den store vinneren i 2012 med en kraftig oppgang, og DAB fikk en del av æren for dette.

Tallene for 2013 viser derimot at radio ikke fortsetter sin kraftige oppgang. Det er fortsatt bare 13 prosent av befolkningen som hører på DAB i løpet av dagen, og det er en marginal nedgang i radiolyttingen fra 60 til 59 prosent av befolkningen.

Antall minutter vi bruker på radio har også blitt redusert noe fra fjorårets rekordtall, og er nå på 90 minutter. Det likevel langt bedre enn normalen for de siste årene.

Ukebladene faller også kraftig

Mediebarometeret viser at ukebladene også har grunn til bekymring. Ifølge SSB er det nå 8 prosent som leser et ukeblad i løpet av et døgn, noe som er ned fra 10 prosent i fjor. Økningen er bare på to prosentpoeng, men den reelle nedgangen er dermed at 1 av 5 ukebladlesere har falt fra på ett år som daglige lesere.

Det er i all hovedsak kvinner som leser ukeblader. 14 prosent av kvinnene leser ukeblad en gjennomsnittsdag, mens for menn er det bare to prosent.

Leserne av ukeblader bruker heller ikke mye tid på disse. I snitt bruker de som leser ukeblader bare tre minutter hver dag.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere