NA24.no

- Falskt, upresist og grunnløst

Sist oppdatert:
- En litt uvanlig tone, sier Forbrukerombudets Jo Gjedrem om Ryanairs klagebrev.

- Han er en idiot, sa Ryanairs Michael O’Leary om forbrukerombud Bjørn Erik Thon torsdag formiddag.

NA24 - din næringslivsavis

Lavprisselskapets toppsjef og klovn langet ut, og brevvekslingen mellom partene er ikke særlig bedre.

- Upresist, usant og falskt, skriver Ryanairs Jim Callaghan i et brev datert 16. oktober.

Han bruker også betegnelsene «dumme» («silly»), «absurde krav» og «latterlige krav».

For ti dager siden sendte den irske lavprisgiganten dette brevet til Forbrukerombudet.
For ti dager siden sendte den irske lavprisgiganten dette brevet til Forbrukerombudet.


Foranledningen er at Forbrukerombudet truer med sanksjoner mot det irske billig-flyselskapets prisgaranti-kampanje. I et fire sider langt tilsvar NA24 har lest, imøtegår Ryanair sanksjonstruslene på det sterkeste.

- Jeg kan nok en gang bekrefte at Ryanair ikke har noen planer om å endre markedsføringen for å tilpasse seg Forbrukerombudets helt falske, uekte og grunnløse «standpunkt», fastslår Jim Callaghan, som er Head of Regulatory Affairs.

- Lever fint med kjeft
- Litt uvanlig, men vi er iallfall vant med at de bruker den tonen i pressen. Vi lever fint med dette, det viktigste er at vi oppnår gode resultater for norske forbrukere, sier seksjonssjef Jo Gjedrem til NA24.

I januar neste år møtes partene i Borgarting lagmannsrett i en omfattende sak som Ryanair tapte i tingretten i desember 2006. Striden handler blant annet om hvorvidt det irske flyselskapet kan kreve gebyr for å refundere skatter og avgifter på ubenyttede billetter.

Ryanair-sjef Michael O'Leary kalte forbrukerombud Bjørn Erik Thon for idiot da han feiret selskapets tiårsjubileum i Oslo torsdag.
Ryanair-sjef Michael O'Leary kalte forbrukerombud Bjørn Erik Thon for idiot da han feiret selskapets tiårsjubileum i Oslo torsdag.

Nå står striden om Ryanairs prisgaranti, der selskapet har lovet at de betaler dobbel pris tilbake dersom kundene finner en billigere, tilsvarende billett noe annet sted.

Krangelen dreier seg blant annet om Ryanair virkelig er billigst og om Sandefjord-flyplassen Torp er å anse som en Oslo-flyplass.

- Angriper Ryanair
- Det er nok en gang tydelig at Forbrukerombudet jobber for å beskytte høye billettpriser og ueffektive norske flyselskaper ved å angripe det eneste flyselskapet i Norge som garanterer de billigste billettene, skriver Ryanair-sjef Jim Callaghan.

Han varsler at den irske lavprisgiganten er villig til å kjempe hardt for å vinne frem.

Forbrukerombudet, som har stanset fem prisgaranti-tilbud så langt i år, jobber nå med et svarbrev. Ombudet har allerede sendt to brev i saken, og truet med å ta saken inn for Markedsrådet i det siste brevet fra slutten av september.

- I ytterste konsekvens ber vi Markedsrådet ilegge Ryanair et tvangsgebyr. Dersom vi vinner frem blir det skjønnsmessig fastsatt, og er vi fortsatt uenige kan saken ende i domstolene, sier Jo Gjerdrem.

Tvangsgebyret ligger gjerne mellom 300.000 og 500.000 kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere