NA24.no

- Feil av Aftenposten

Foto: Lien, Kyrre (Scanpix)
Jernbaneverket reagerer på oppslag om pengebruk.

Jernbaneverket reagerer i en pressemelding tirsdag ettermiddag på et oppslag i Aftenposten fredag om bruk av budsjetterte midler.

I artikkelen skrev Aftenposten at 900 millioner av en ekstraordinær pott på 1,5 miliarder stod ubenyttet ved årsskiftet. Dette var, ifølge Aftenposten, fordelt på 320 millioner kroner til drift og vedlikehold samt 580 millioner til investeringer.

Dette medførte også politiske reaksjoner. - Det er svært kritikkverdig at midler som bevilges av Stortinget ikke blir brukt, sa leder Knut Arild Hareide (KrF) i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Han mente hovedproblemet var manglende oppfølging fra departementets side.

Men Jernbaneverket skriver i sin pressemelding at Aftenposten gir feil bilde av situasjonen.

- De virkelige tallene i regnskapet viser at hver eneste krone til drift- og vedlikehold ble benyttet. Dette ble også fortalt Aftenpostens journalister i forkant av artikkelen, uten at dette ble forstått, heter det.

- Faktum er at flere fakturaer til drift- og vedlikehold kom inn fra ulike entreprenører etter nyttår. Dette har igjen ført til at utbetalingene først skjedde i 2010. Det er alltid viktig å forholde seg til hva som er produsert, ikke hva som er betalt innen 31.12. Fakturaer for arbeid på slutten av året blir først betalt i det nye året. Slik er det hvert år, heter det videre.

Når det gjelder investeringer, skriver Jernbanevket at det i 2009 ble produsert for om lag 480 millioner kroner mindre enn bevilget. Dette utgjør 13 prosent av det samlede investeringsbudsjettet. Ubrukte midler er overført til budsjettet for 2010, og vil følge prosjektene til de er ferdig bygget.

- Mindreforbruket skyldes flere forhold. Blant annet er tvist om sluttoppgjør for to større prosjekter, endringer i planforutsetninger og i budsjetterte detalj- regulerings- og byggeplaner samt mangel på tilgang til signalressurser. Innenfor de ulike programområdene, blant annet for noen av de nye kryssingssporene, ble det ikke mulig å holde planlagt framdrift, heter det i pressemeldingen.

- Jernbaneverkets aktivitetsnivå innenfor vedlikehold og fornyelse begrenses stort sett bare av mulighetene for tilgang til sporet, det vil si hensynet til togtrafikken, skriver Jernbaneverket.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere