NA24.no

- Fikk prissjokk på verksted

Foto: Svein Tangen (Rogaland Avis)
Sist oppdatert:
Verksted 1: 18.700 kroner Verksted 2: 38.462 kroner

Da Svein Helge K. Tangen skulle få bilen sin reparert, fikk han prisoverslag fra to verksteder på samme arbeid. Da fikk han prissjokk, skriver Rogaland Avis.

Tangen trengte en reparasjon av diverse skader på bilen sin i forbindelse med en EU-kontroll, og dro først til Sola Auto AS. Der fikk han beskjed om at reparasjonen kom til å ta opptil tre dager, og at den ville koste 38.462 kroner.

- Det første jeg tenkte var at på tre dager skal jeg jaggu klare å skru bilen fra hverandre selv og få fikset feilene. I tillegg lurte jeg litt på prisen på nesten 40.000 kroner. Jeg fant ut at jeg ville undersøke det litt nærmere, forteller Tangen til RA.

To dager kortere tid
Han tok med seg prisoverslaget fra Sola Auto og sensurerte vekk prisen på dokumentet de hadde gitt ham. Deretter forhørte han seg om akkurat samme reparasjon ved Jan Reime Bil AS. Her fikk han en helt annen prisantydning – og det ville samtidig ta en tredjedel av tiden!

- Da jeg tok med meg listen over ting som måtte fikses, sa først Reime at han nok måtte beregne lang tid til det. Så sa han at det nok kom til å ta én dag, og at det kom til å koste litt, forteller Tangen.

Da han fikk tilbudet på 18.700 kroner og at reparasjonen kun ville ta en dag, slo han til.

- Det var jo helt likt det de skulle gjøre, men til mye bedre pris hos den ene.

Bilen, en Dodge Durango SLT, fikk Tangen tilbake onsdag etter verkstedstid hos nettopp Jan Reime Bil AS.

Differanse: En månedslønn
Nå er Tangen fornøyd med å ha spart gode penger på å ha innhentet et tilbud hos et bilverksted nummer to.

- Differansen, nesten 20.000 kroner, er en månedslønn for de fleste av oss. Da jeg så forskjellene, tenkte jeg med en gang på andre folk som ikke vet bedre og slår til på første bud. Dette er jo sånt en ser på «TV 2 Hjelper deg», mener Tangen.

Dodge-eieren innhentet også tall fra et tredje bilverksted, dette i Sarpsborg.

- Jeg forhørte meg med Sarpsborg Motor med tanke på hvor mye delene bilen trengte, koster. Deleprisene på Sola Auto kom til sammen på nesten 10.000 kroner, mens det i Sarpsborg ville kostet meg halvparten.

Tipser om å gjøre det samme
Putrende rundt på en Volkswagen cabriolet-versjon som leiebil mens han venter på at reparasjonen skal bli ferdig, gleder han seg til å få tilbake sin Dodge Durango SLT.

Han melder at fordommene rundt bilverksteder har fått seg en ny giv.

- Ja, det viser seg jo, det. Man bør sjekke med forskjellige verksteder. Det skal ikke være mulig å legge til hundre prosent på regningen. Jeg ville ikke sagt noe om det var 4000–5000 kroner, men en fordobling går bare ikke an, sier Tangen.

- 4000 for dekkomlegging?
Han ser ikke helt Sola Autos forklaring om at de alt hadde lagt om dekkene og utført EU-kontroll.

- 5000 i dekkomlegging og EU-kontroll er bare tull og tøys. Dekkene ble ikke lagt om. En EU-kontroll koster 800 kroner, og å legge om dekkene kanskje en tusenlapp. Jeg vil ikke sverte noen av de to bilverkstedene, men man bygger jo biler på tre dager nå til dags.

Antall timer gir prisforskjeller
De to bilverkstedene mener begge at Tangens bil er «en krevende bil». Men antall arbeidstimer står igjen som hovedgrunnen til den store forskjellen i pris.

Jørn Reime er daglig leder i Jan Reime Bil AS. Han var klar for å ta 18.700 kroner for repareringen av bilen til Tangen.

- Forskjellen de to verkstedene mellom er veldig vanskelig å si. Det har litt med hvilken type bil det er å gjøre. Jo mindre det er av én type bil, jo vanskeligere er det å finne deler og å utføre selve reparasjonen. Anslagsmessig vil det av 5000 biler i året vi får inn, være fem av akkurat denne typen, forteller han.

Men konkluderer:

- Det var veldig stor prisforskjell. 20 til 40 prosent forskjell er ikke uvanlig, men 100 prosent var veldig mye, sier Reime til RA.

Han forklarer at det hele går på skjønn og erfaring når det kommer til hvor mange timer det vil gå med til arbeidet. Det er også den store forskjellen de to firmaene mellom: Jan Reime Auto estimerer én dag, det vil si 7,5 timers arbeid, Sola Auto tre dagers arbeid.

- Vi har nok tatt litt fingeren i luften begge to, så har jeg gått litt feil den ene veien, og de den andre veien, sier han og påpeker at det er en spesiell bil å jobbe med.

Varierende verkstedpriser
Daglig leder hos Sola Auto, Leif Magnus Mæland, mener prisen på 38.462 opp mot 18.700 er litt misvisende.

- Noe av det som står på listene har vi alt gjort. Vi tok blant annet EU-kontroll og la om dekkene på den, så det må trekkes fra. Vi har regnet på det på nytt, og den reelle summen opp mot den andre er nok 33.500. Men det er fortsatt en god del mer penger, jeg ser det, sier Mæland til RA.

De to firmaene er begge del av AutoMester. Det tilsier dog ikke at man får helt lik pris.

- Det blir nok litt fra verksted til verksted, sier Reime.

Det mener også Mæland.

- Vi får ikke deler gjennom AutoMester, dermed blir det også noen prisforskjeller på delene, sier Mæland videre.

- Vi pleier komme godt ut når det gjelder prisforespørsler. I dette tilfellet, ifra kundens ståsted, er det klart at det er mye penger. Jeg ser at kunden her får billigere reparasjon hos Reime, kommenterer Mæland.

Les flere saker fra Rogaland Avis.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere