NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

- Flybransjen er idiotisk

Sist oppdatert:
Bare i fjor tjente han flere ganger mer enn hele SAS har gjort de ti siste årene. Nå fyrer han løs mot egen bransje.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Lavprisselskapet Ryanairs øverste sjef, Michael O'Leary, har problemer med å forklare hva som er hans pasjon med tanke på lufttransport.

NA24 - din næringslivsavis

- Ingenting. Det er en idiotisk bransje som normalt taper masse penger, sier O'Leary til det belgiske ukebladet Trends, ifølge Reuters.

Store problemer
O'Leary sier også at han antakelig kommer til å fortsette som konsernsjef i tre eller fire år til mot de to til tre årene han tidligere har signalisert at han vil styre selskapets cockpit. Etter dette kan han se for seg en tilværelse som bonde.

- Min hobby er jordbruk. Det er kanskje det jeg vil gjøre i noen år, sier han.

Ifølge O'Leary er et av flybransjens største problemer den enorme mengden med kapital som behøves for å kjøpe inn og vedlikeholde flyflåten.

Og det kan være at O'Leary har ett poeng. Investorlegenden Warren Buffett har tidligere pekt på at den amerikanske flybransjen siden starten i 1903 ikke har tjent penger i det hele tatt. Og han la til at en fremsynt kapitalist som den 17. desember 1903 så brødrene Orville og Wilbur Wright vingle til værs i sin Flyer I, burde skutt den ned og spart investorer for hundre år med elendighet.

SAS tjener ikke penger
I midten av mai meldte SAS at selskapet innfører en spareplan der de skal kutte utgifter på 2,8 milliarder svenske kroner i året, samt salg av blant annet Spanair. Etter at det ble kjent var Michael O'Leary igjen på banen og kalte spareplanen for en omgang sludder som kun vil hjelpe Ryaniar.

- Innen de fem neste årene vil man se at det er fire store selskaper i Europa. De tre fullprisselskapene vil være Lufthansa, Air France og British Airways, og jeg regner med at SAS blir en del av Lufthansa. Den fjerde vil være Ryanair, sa O'Leary da.

De siste dagene har SAS igjen vært i hardt vær. Denne gangen skyldes det uhellene med Dash 8-400-modellene i Danmark og Litauen. SAS Danmark, SAS Sverige og Widerøe har valgt å sette alle fly av denne typen på bakken inntil videre, og at de på dette taper 10-15 millioner svenske kroner per dag.

Warren Buffett mener at flybransjen ikke har livets rett.
Warren Buffett mener at flybransjen ikke har livets rett.

De siste ti årene har SAS hatt en omsetning på over 470 milliarder kroner, men det totale resultatet, utenom salg av eiendeler og engangsposter, viser at selskapet praktisk talt ikke tjener penger da resultatet er på 1 million kroner. Det tilsvarer en margin på 0,0002 prosent.

Les mer her: Tjent 1 mill. på 10 år

Sterk konkurranse
I midten av juli lovet både Sterling, Norwegian og Ryanair flere ruter og kraftig vekst på det skandinaviske lavprismarkedet. Det betyr fornyet priskrig og økt antall konkurser, lød det fra flere flyselskaper.

Les mer her: Nå faller flyprisene

Og i slutten av august viste Bjørn Kjos og Norwegian stort prov på satsing da de la inn Skandinavias største flyordre hos den amerikanske Boeing-fabrikken noensinne. Med 18 milliarder kroner har selskapet nå 53 fly av 737-800 i bestilling hos Boeing. 11 fly på leasing leveres i tidsrommet 2008-2010, mens dagens avtale gjelder kjøp av 42 fly som skal leveres i tidsrommet 2009-2014. I tillegg har selskapet en opsjon på ytterligere 42 fly.

- Det er to årsaker til at vi har inngått avtalen. For det første ser vi at om man skal drive kostnadene nedover så må vi ha ny teknologi. Vi må ha de laveste utslippene og de laveste drivstoffutgiftene. Og med de fuelprisene som vi ser nå må vi ha helt topp modere utstyr, og ikke fly rundt med gamle MD-80’er. Med den avtalen vi nå har inngått mener vi at dette er den beste planen, sa adm. direktør Bjørn Kjos til NA24.

Les mer her: Derfor bruker de 18 milliarder

Tjener mer enn SAS
Om O'Leary skulle velge å bli bonde har han antakelig råd til å drive på også uten subsidiering. I årsrapporten til Ryanair kom det frem at mannens utbetalte lønn steg med rundt 23 prosent til 992.000 euro hvorav 365.000 av disse euroene var bonus, ifølge RTE Business.

Selskapet har imidlertid all mulig grunn til å være fornøyd med lederen som betegner industrien som idiotisk.

I årets første kvartal økte omsetningen med 22,3 prosent til 696 millioner euro, fra 566,6 millioner euro i samme periode i fjor. Resultatet ble på 138,9 millioner euro, en økning på 20 prosent fra 115,7 millioner euro i første kvartal 2006.

Inntektene per passasjer var på samme nivå som i fjor, men selskapet sier de vil falle noe i andre kvartal og 5-10 prosent i andre halvår.

Ekstrainntekter viktigere
Derimot økte selskapets andre inntekter med 53 prosent til 117,1 millioner euro i perioden. Ryanair er kjent for å være innovative på måtene de får inn inntekter, og var blant annet de første som lanserte logojeten, et fly med reklame utenpå.

Selskapet forteller at de økte inntektene stort sett kommer fra bilutleie, hoteller, reiseforsikring, salg om bord og betaling for ekstra bagasje.

Årsrapporten viser at selskapet har i underkant av 4.000 ansatte, som er en økning på rundt 1.000 stykker det siste året.

Og Ryanair er en kjempe innenfor luftfarten. Selskapet, som er notert på Nasdaq, har en markedsverdi på 12,68 milliarder dollar som tilsvarer 71,5 milliarder kroner målt i dagens kurs. Til sammenligning har SAS en markedsverdi på 16,3 milliarder kroner, mens Norwegian er priset til 2,5 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere