NA24.no

- Folk gråter og vil hjem

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Nye 1.620 må gå i Volvo som følge av krisen i den svenske bilindustrien.

- Folk gråter og vil hjem.

Slik beskriver Jon-Olov Carlsson i fagforbundet ved Volvo-fabrikken i Umeå hvordan medarbeiderne tar sjokkbeskjeden.

NA24 - din næringslivsavis

Svenske Aftonbladet melder at 1.020 ansatte mister jobben ved Volvo Lastebiler i Umeå og Göteborg. I tillegg varsler Volvo Powertrain at 600 må gå.

Metallarbeidere får fyken
De som rammes denne gangen er 610 metallarbeidere ved Volvos fabrikk i Umeå og 350 metallarbeidere ved fabrikken i Göteborg. Også 60 tjenestemenn ved Volvo lastebiler rammes av krisen, totalt altså 1020 personer.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

I tillegg til dette kommer de varslede nedbemanningene høsten 2008 der 600 personer måtte gå ved fabrikken i Umeå samt 850 personer ved fabrikken i Göteborg.

- Det første varselet var vi mentalt forberedte på. Det andre kom som et sjokk. Det her går ikke an å beskrive, sier Carlsson til avisen.

Han forteller at selv mennesker som har jobbet i 15 år ved fabrikken nå må pakke sammen.

Krever statlig redningsaksjon
Ifølge Carlsson rammes ikke søsterfabrikken i Belgia av nedskjæringene fordi staten trår til. Nå krever fagforeningslederen at den svenske staten gjør det samme

- Vi kan ikke sitte her å se på at hele Norrlandskysten utarmes for jobber, sier han.

Av de 600 som mister jobben i Volvo Powertrain, jobber 400 i Skövde og 200 i Köping.

- Helt absurd, det er vanskelig å forstå hva som skjer, sier Lars Ask, fagforeningsleder ved Volvo i Skövde, til Dagens Arbete.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere