NA24.no

- Forsikring må bli enklere

Foto: Morten Holm
Sist oppdatert:
Forbrukerrådet krever at det skal bli enklere for kundene å sammenlikne pristilbud på forsikring.

Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen overleverer i dag et brev til Finansnæringens Hovedorganisasjon der han krever tre tiltak for å styrke konkurransen i skadeforsikring. Lund-Isaksen mener det må bli enklere å innhente pristilbud hos selskapene, slik at kundene lettere kan sammenlikne prisene.

NA24 - din næringslivsavis.

- Selskapene må fortelle kundene hvor mye de får tilbake av forsikringspremien, de må opplyse om hvor mye premien har gått opp eller ned siste år, og det må bli slutt på at selskapene krever personnummer for å gi pristilbud på forsikring, sier Lund-Isaksen i en pressemelding onsdag.

Begrenser konkurransen
Samtidig offentliggjør Forbrukerapporten en undersøkelse, som viser at de fleste forsikringsselskaper bevisst begrenser konkurransen ved å forlange personnummer når forbrukerne ber om pristilbud på forsikring.

Forbrukerrådet mener konkurransesituasjonen i norsk skadeforsikring ikke er tilfredsstillende. De får også støtte fra blant annet en ny rapport Konkurransetilsynet har publisert samt fra regjeringens finansmelding.

- Etter Forbrukerrådets syn er det et stort behov for å iverksette tiltak som kan styrke konkurransen i dette markedet, sier Forbrukerrådets direktør.

Ikke personnummer
De tre tiltakene som Forbrukerrådet mener kan ha en positiv effekt på dette problemet er innføring av skadeprosent som konkurranseparameter, at endringer i premie må opplyses på fakturaen samt fjerne kravet om personnummer for å gi tilbud om forsikring.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere