NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: NTB Scanpix

- Fullstendig useriøst av Bjørn Kjos

SAS slår tilbake mot konkurrenten.

Bjørn Kjos mener norske og europeiske politikere nå må våkne opp og slutte å forsvare det han kaller et av de siste kartellene i verden.

- Star Alliance, One World og Skyteam styrer rutene til New York og myndighetene lar dem gjøre det, sier Bjørn Kjos til Nettavisen NA24.

Les mer: - Det er galskap å beskytte folkene i lufta

Med dette skyter Kjos mot SAS, som er medlem i Star Alliance.

- Vi har hørt hans grove karakteristikker tidligere. Konkurransemyndigheter i EU og USA har sett på deler av alliansenes samarbeid og konkludert med at dette definitivt er til kundenes beste, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef hos SAS, til Nettavisen NA24.

- Millioner nyter godt
- Det er heller ikke negativt at Skandinavia trafikkmessig kobles til hele den globale verden gjennom Star Alliance. Mange millioner reisende nyter godt av dette hvert år, og noen av disse har også kunnet oppleve de store fordelene dette gir når forsinkelser inntreffer. Det er ikke kartellvirksomhet når flere går sammen om å hjelpe en kunde som har fått problemer, sier Johansen.

Kjos mener at kartellvirksomheten skjer med politikernes velsignelse.

- Fullstendig useriøst fra en som selv er avhengig av myndighetenes velsignelse om dagen.

- Dette er helt meningsløse beskyldninger. SAS har da hele tiden vært åpne i det offentlige med at vi ber myndighetene tilstrebe like vilkår og harmonisert regelverk for at konkurransen opprettholdes på like vilkår til kundenes beste! sier Johansen.

- Hva er så patetisk?
Norwegian-gründeren mener nå at selskapene skyver pilotforeningene foran seg for å kjempe kampen med Kjos & Co.

- Nå bruker de sine pilotorganisasjoner, fordi de tør ikke stå frem selv. Det er litt patetisk å se på. De gjør dette for å beskytte kartellet sitt, sier Kjos.

Det får SAS til å stusse.

- Hva er så patetisk med at vi er enige med fagforeningene om flere av disse spørsmål. Trenger det å være negativt? spør Johansen.

Star Alliance består av:
Adria Airways Aegean Airlines, Air Canada, Air China, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, Avianca, Brussels Airlines, Copa Airlines, Croatia Airlines, Egyptair, Ethiopian Airlines, Eva Air, Lot Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Shenzhen Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Swiss, Tam Airlines, Tap Portugal, Thai, Turkish Airlines, United og US Airways.

One World består av:
American Airlines, British Airways, airberlin, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Malaysia Airlines, Lan, Japan Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian og S7 Airlines.

Skyteam består av:
Aeroflot, Aerolíneas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, China Eastern, China Southern, Czech Airlines, Delta Air Lines, Kenya Airways, Klm, Korean Air, Middle East Airlines, Saudia, Tarom, Vietnam Airlines og Xiamen Air.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere