- Gjør slutt på skandalen, byråd!

Stolt fortalte de i april at marerittet til 272 millioner var over. Tror du de holder ord? Sjekk her.

23.06.08 21:00

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

- Dette er nærmest skandaløst. Jeg kan ikke si annet enn at dette må byrådet ta ansvaret for og få slutt på det hele, sier Heidi Rømming (SV), medlem av bystyrets samferdsels og miljøkomité.

NA24 - din næringslivsavis

Administrerende direktør i Kollektivtransportproduksjon (KTP), Trond Bjørgan, kunne stolt fortelle NA24 i april at marerittet med å få det nye billettsystemet til 272 millioner til å virke, endelig var over. Planen var så å overlevere systemet til Ruter innen utgangen av mai.

Les mer: Marerittet er snart over

Men det ble aldri noe av. Nye tekniske problemer har igjen trenert billettsystemprosjektet Flexus.

Ny dato for teknisk ferdigstillelse er ifølge Bjørgan satt til 17. oktober.

Her svikter det:
Et nytt kabelproblem har forsinket Flexus-installeringen på Oslo-bussene. Per dags dato mangler det automater på 32 busser. I tillegg har KTP rett og slett bestemt seg for å bytte ut hele dataprogramvaren fra leverandøren.

- Det er for mange småfeil, forteller Bjørgan til NA24.

Fra Ruters hjemmeside kan vi lese om det tekniske tullballet testerne av systemet opplever: Blant annet er det problemer knyttet til de nye touch-screen automatene, og brukerne har store problemer med å trykke på skjermene. Ruter har følgende råd til feilen er rettet:

«I mellomtiden kan du prøve med å trykke et par centimeter over det punktet hvor du mener det er mest naturlig å trykke»

Trikketull
Det er også oppdaget om feil på validatorene både på T-banen og trikken.

«Ved validering blir meldingen «Vennligst valider kortet» stående selv om billetten i mange tilfeller faktisk er blitt validert. For å rette feilen i hele systemet kreves det ny programvare fra leverandøren. Det vil ta tid. », heter det.

Også at det er forskjellige trikketyper i Oslo skaper problemer:

- Vi har uløste problemer på de nye italienske trikkene. Det er snakk om 32 trikker, forteller Bjørgan.

Til syvende og sist gjenstår også den fysiske sperringen av T-banestasjonene.

- Innen 2008
NA24 har i en rekke artikler satt søkelyset på Flexus-problemene, og for over et år siden ble vanskelighetene testerne hadde med å bruke systemet nevnt. Men problemene er der altså fortsatt:

«Både tester og egne erfaringer har vist at salgsautomatene på T-banestasjonene har et dårlig brukergrensesnitt, og det har vært jobbet en stund med en helt ny programvareversjon (...) den forventes å være på plass på salgsautomatene i september», heter det i testrapporten fra mars 2008.

Foto: Henning Aarset

Byrådssekretær for finans og utvikling, Anne Kristin Vie (H), som har Flexus-systemet under sin kappe, viser til årsrapporten for Kollektivtransportproduksjon, der det står at Flexus vil være oppe å gå for alle reisende innen året er omme.

- Vi har en klar forventning om det vil bli satt i ordinær drift i løpet av 2008. Vi setter vår lit til det, sier hun.

Problemer i kø
Ellers vil ikke byrådet gi noen kommentar til det siste trøbbelet og forsinkelsen som har rammet systemet.

SV har uansett ingen tro på at det vil være brukelig om knappe seks måneder.

- Med de siste opplysningene og med den historien må jeg si jeg har liten tro på det, sier Rømming.

For når omsider KTP får levert fra seg det teknisk ferdige systemet, venter ytterligere problemer: Blant annet må man få billettsystemene på Akershus-bussene, trikkene og togene til å snakke sammen. De tre aktørene har nemlig valgt løsninger fra forskjellige leverandører, og ifølge NSBs informasjonssjef skal det være her den virkelige utfordringen ligger:

- De tre selskapene har tre forskjellige takstsystemer som skal harmoniseres i ett og samme system - og det er her skoen trykker, forklarte informasjonssjef Åge Christoffer Lundeby i NSB, til NA24 i april.

- Undervurderte jobben
Bjørgan på sin side sier det ikke er noe i veien for at systemet skal være klart for de reisende før jul for Ruters del i hvert fall.

- Det er opp til Ruter hvor raskt de vil kjøre det ut til brukerne. Når systemet er komplett gjenstår en informasjons og kommunikasjonsutfordring, sier han.

Det er Thales som leverer utstyret til T-banen, Oslo-bussene, båtene og trikken, og kundeforholdet mellom Thales og KTP har etter som årene har gått sagt utviklet seg i problematisk retning. Bjørgan ville heller ikke avfeie rykter om mulige søksmål da NA24 snakket med ham i april.

- Jeg skal ikke si for mye stygt om leverandøren, men de har undervurdert volumet på den jobben de skal gjøre, sier han nå til NA24.

- Ansvarsfraskrivelse
På sidelinjen sitter Ruter med et ubrukelig system for sine kunder.

- Vi venter på en leveranse som en vanlig kunde, og forventer at varen blir levert på en skikkelig måte, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter til NA24.

De virkelige ofrene i saken mener SV er de reisende, som opplever at Ruter skylder på KTP, KTP på Thales og et byråd som ikke foretar seg noe. Rømming sier hun blåser i hvem som får slutt på skandalen, enten det er finansbyråd Stian Berger Røsland (H), som nå har ansvaret for KTP, eller samferdselsbyråd Peter M. Myhre (Frp), som tidligere hadde ansvaret, bare noen får det overstått.

- Dette kan ikke være et vellykket prosjekt, for å si det forsiktig. Og byrådet har ansvaret. At man bare skylder på hverandre er en stor ansvarsfraskrivelse, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag