NA24.no

- Google og Facebook kan bli aviser

Foto: Karen Bleier (AFP/NTB Scanpix)
Sist oppdatert:
Politikerne med krisehjelp til mediebransjen.

På Stortinget er det nå flertall for at det skal bli null moms på digitale medier, men kun for dem som tar betalt for innholdet sitt.

Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum mener at løsningen både er uprinsipiell og gammeldags, og at den ikke kommer til å løse krisen papiravisene er inne i.

Les mer: Nå vil Stortinget lukke nettaviser

Nettavisen har stilt de politiske partiene følgende spørsmål.

«Hvorfor støtter dere at digitale aviser skal legge innholdet bak betalingsmurer?»

Svarene som har kommet er følgende:

Høyre:
- Det må være opptil hver enkelt redaktør å velge forretningsmodell, sier Kårstein Eidem Løvaas (Høyre) til Nettavisen.

- Vi har ikke bestemt å fjerne momsen helt, men sagt at vi ønsker en lavmoms. Hvordan det konkret blir seende ut, vil man se i statsbudsjettet til høsten.

Han sier at de ønsker å få til en plattformnøytral innretning av pressestøtten

- Media har fått seg en smell på mange kanter de siste årene, derfor ønsker vi ikke å helle bensin på bålet. Vi vil fase inn moms på papir gradvis, mens vi kan fjerne momsen på digitale medier med en gang. Vi ønsker ikke å dytte noen utenfor stupet.

- Hva er lavmoms?

- Ett eller annet sted mellom null og åtte prosent, sier Løvaas.

Venstre:
En annen arm i regjeringen mener det er viktigst at avisene får støtte.

- Det Venstre har gått til valg på er at vi skal ha lik, lav moms på papir og elektroniske medier. Om det blir lav sats eller nullsats er noe vi ikke endelig har konkludert på. For oss er det viktigste at vi fortsatt har en pressestøtte, og at vi likebehandler medieplattformene – det er vårt prinsipielle utgangspunkt. Mediestøtten skal hovedsakelig være en journalistisk støtte, men det er klart at det også fungerer som en næringsstøtte – fordi vi ønsker å bevare norske mediebedrifter, sier Terje Breivik (Venstre) til Nettavisen.

Stavrum mener at staten har en god modell i Skattefunn. I dag støtter staten innovasjon, gjennom å gi et skattefradrag gjennom Skattefunn-ordningen.

Nettavisen-redaktøren mener at nøyaktig den samme løsningen bør innføres for journalistikk.

Det synes også Breivik at er interessant.

- Og jeg ser at debatten omkring lyd og bilde reiser en del problemstillinger. Jeg er heller ikke uenig i at det bør kunne etableres en ordning som gir mer direkte journalistisk støtte, og synes det kunne vært interessant å se på en variant av Skattefunn i mediebransjen. Så dette må gjerne utredes videre.

KrF:
Den mer religiøst anlagte delen av regjeringssamarbeidet tror at det er viktig at folk betaler for det de leser.

- Mediebransjen står midt i en krevende transformasjon, og for mange bedrifter er ny teknologi i ferd med å bli viktigere enn den gamle papirbaserte. Norske medier er blant verdens beste i å ta i bruk ny teknologi, men papiraviser og magasiner opplever nå et kraftig fall i annonseinntektene, uten at dette kompenseres i tilstrekkelig grad av digitale annonseinntekter. Brukerinntekter er derfor viktige, og vil fremover bli enda viktigere for mediebedriftene, sier Geir Arne Servan, politisk rådgiver i Krf, til Nettavisen.

- Vi er enige med Mediebedriftenes Landsforening når de hevder at det prinsipielt vil være riktig å videreføre dagens mva-fritak for papiraviser, og utvide fritaket til også å omfatte digitalt innhold. KrF vil legge til rette for at den digitale transformasjonen kan skje på en god måte og at det genereres inntekter til mediehusene slik at vi fortsatt kan ha norsk innholdsproduksjon og kvalitetsjournalistikk på ulike plattformer, sier Servan. 

Frp og Sp:
Fremskrittspartiet er litt mer tilbakeholdne med sitt svar.

- Frp mener at det må være en vurdering den enkelte avis må ta selv. Dette er en bedriftsmessig vurdering, sier Ib Thomsen til Nettavisen.

Senterpartiets parlamentariske leder Marit Arnstad sier at de ikke er opptatt av brukerbetaling.

- I likhet med situasjonen slik den er for papiravisene, kommer SP ikke til å gjøre vårt syn på momsfritak avhengig av om digitale media tar betalt for innhold eller ikke. Om man innfører betaling og hvilke betalingsløsninger man eventuelt innfører får være opp til mediahusene selv, sier hun. 

Ap:
Arild Grande hos Arbeiderpartiet sier at avisene selv kan få velge hvordan de presenterer sitt produkt.

- Men det er klart at den tradisjonelle driften har vært annonser og avissalg som finansierer journalistikken. Nå skjer overgangen så raskt at vi står i fare for å miste mange lokalaviser. I overgangen er det viktig at vi har en plattform-nøytral politikk for å unngå at man mister det mediemangfoldet, sier Grande til Nettavisen.

Han sier at de vil se på aktører som klarer seg uten støtte med stor interesse. Nettavisen er et slikt eksempel.

- Da kan støtteordninger for kvalitetjournalistikk være vel så interessant, og for eksempel hvordan aktører som Google og Facebook kan være med på å støtte bransjen. Det går så fort at både mediebransjen selv og politikken har utfordringer med å henge med i svingene. Vi må lage et rammeverk som må stå over lang tid, sier Grande.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere