NA24.no

- Grønn bølge til sjøs

Sist oppdatert:
Kongen og statsråden åpnet årets store shippingkonferanse.

LILLESTRØM (NA24): Næringsminister Dag Terje Andersen holdt åpningstalen på shippingkonferansen Nor-Shipping.

NA24 - din næringslivsavis

- Nor-Shipping bekrefter Norges posisjon som en ledende maritim nasjon. Selv om Norge er lite, er vi en betydelig aktør i dette markedet, sier Andersen.

Miljøvern
Han tok opp hvor viktig det er for bransjen å tenke på miljøvennlig teknologi innen shipping.

- De med de grønneste skipene er vinnerne.

Andersen trakk spesielt frem selskapet Ocean Saver med ballastvannbehandling som ikke skader naturen.

Kongelig pris
Kong Harald delte ut Thor Heyerdahl-prisen til representanter for Wallenius Wilhelmsen Logistics (WWL) for selskapets arbeid for å forbedre miljøstandarder i shippingbransjen.

Thor Heyerdahl-prisen ble innført i 1999 og går til selskaper som har gjort en spesiell innsats for miljøet.

Kongen tok også imot blomster på vei inn til åpningen av Nor-Shipping.

Miljø i førersetet
Det er tydelig at miljø er i førersetet under årets konferanse. Under åpningsseansen ble det vist vakre videobilder fra de sårbare nordområdene, som er under press grunnet global oppvarming.

Styreleder og partner Harald Nordvik fra tenketanken ECON og professor Torger Reve ved Handelshøyskolen BI ledet deretter en seanse om den videre utviklingen.

ECON har utarbeidet tre ulike scenarioer for arktisk shipping i år 2030.

Nordvik og Reve understreket viktigheten av å være forberedt på endringene som vil komme.

- Når temperaturen gradvis stiger, smelter isen. Vi tror dette kan gi nye forretningsmuligheter i nord, men også risiko, sier Reve.

Han utelukker ikke at hovedrutene til sjøs i 2030 vil gå via de arktiske områdene.

- Isen blir halvert
Dr. Lawson Brigham er direktør for the US Arctic Research Commission. Under åpningsseansen holdt han et innlegg om endringer i de arktiske områdene.

- Isen i de arktiske områdene vil i fremtiden gå fra fire til tre - kanskje to, meter tykkelse som en konsekvens av oppvarmingen.

Brigham tror alle skipene i fremtiden vil være grønne og miljøvennlige.

- Skipene som seiler i arktiske områder kan bli lukkede enheter uten utslipp, sier Brigham.

Her er noen av Brighams konklusjoner:

  • Isen er allerede blitt tynnere, og de arktiske kystområdene er i stadig større grad isfrie
  • Det er en plausibel mulighet for at de arktiske sjøområdene vil være isfrie innen 2040
  • Mer mobile isområder kan gi en mer kompleks situasjon i disse områdene
  • Det kreves større overvåking av endringene som finner sted i Arktis
  • Man står overfor en situasjon i nord med økt usikkerhet for drift, men bedre marin tilgang og lengre perioder i året hvor sjøtransport er mulig

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere