- Hadde slettet den på sekundet om vi kunne

Slik så annonsene ut (rød ring) bare med forskjellige bilder av kvinner.

Slik så annonsene ut (rød ring) bare med forskjellige bilder av kvinner. Foto: Skjermdump/Facebook

(Finnmark Dagblad): Det sier markedssjef Lena Bjørklund i reiseselskapet VIA Tours.

Denne uken dukket det opp annonser på Facebook som forsøkte å lokke eventyrlystne nordmenn på en reise. I reklameteksten sto det: «På jakt etter eventyr? Ta sjansen. Vi har alt du trenger. Rabatter på viatours.no». Dette i kombinasjon med et bilde av en halvnaken dame, skriver Finnmark Dagblad.

Ved å klikke på annonsen blir en sendt til en nettside som overhodet ikke har tilknytning til reiseselskapet. Webadressen, altså nettsiden navn, har et språkbruk som ikke egner seg på trykk. På nettsiden blir leseren advart mot at nettsiden inneholder bilder av nakne kvinner fra ditt nærområde som ønsker å være utro.

Misbruk

Selvsagt var det ikke reiseselskapet VIA Tours som står bak annonsen. Useriøse aktører på internett misbruker merkenavnet til kjente bedrifter for å lokke de inn på deres egen nettside.

– Vi har ikke opplevd dette tidligere, men vi har fått tips fra andre bedrifter som har blitt utsatt for dette og andre temaer en ikke ønsker å bli knyttet opp mot, sier markedssjef Lena Bjørklund i VIA Tour.

– Hadde vi kunne slettet denne annonsen, så hadde vi gjort det på sekundet.

– Vi oppfordrer folk til å rapportere slike annonser til Facebook slik at de fjernet raskere.

Dette skjermbildet kom opp når FD klikket på reklamen fra det angivelige «reisebyrået» som annonserte på Facebook. Foto: Skjermdump/Facebook


Ikke uvanlig

Etter det Finnmark Dagblad kjenner til forekommer ikke dette fenomenet på Facebook alene, men på internett generelt. Det skyldes at mange nettsider har selvbetjente annonseløsninger. Ikke alle annonser blir kvalitetssikret før de blir publisert på nettsidene.

– Ikke 100 prosent

Medietalsperson Jan Fredriksson i Facebooks PR avdeling i Norden forteller at alle som annonserer på Facebook er pliktig til å følge reglementet. Facebook har systemer og folk som sjekker annonser før de blir publisert på nett, men det hender at noen slipper gjennom systemene.

– Hvis et firma bryter reglene, som selvsagt inkluderer å misbruke andres firmanavn, så vil Facebook ta grep, sier Fredriksson.

– For, både brukere og seriøse merkevarer har alle et mål om å holde Facebook fri for svindlere.

Likevel er det utfordrende å ha et 100 prosent perfekt system, ifølge Fredriksson.

– Facebook har allerede sterke systemer på plass, men vi fortsetter hele tiden å utvikle dem videre, avslutter han.

Les flere saker i Finnmark Dagblad her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.