NA24.no

- Har aldri hørt om tilsvarende praksis

Hans Geelmuyden mener det ikke er vanlig å gjøre muntlige avtaler, slik som er gjort om profilering av logoer under Arendalsuka.
Hans Geelmuyden mener det ikke er vanlig å gjøre muntlige avtaler, slik som er gjort om profilering av logoer under Arendalsuka. Foto: Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix
Sist oppdatert:
Undrer seg over muntlig avtale mellom First House og Arendalsuka. Men bransjefelle mener muntlige avtaler er mer enn godt nok.

Førstkommende mandag er det klart for Arendalsuka for tredje gang.

De to foregående årene, har arrangementet vært preget av logoen til First House. Men, som Nettavisen skrev torsdag, har det mest sannsynlig aldri ligget noen skriftlig avtale til grunn for denne sponsingen. 

- Det jeg er helt sikker på, er at det ikke finnes noe skriftlig. For hadde det fantes, så hadde den kommet fram for lenge siden, sier sekretær i Rådet for Arendalsuka, Harald Danielsen.

Det er derfor ikke fastsatt noen verdi for den profileringen First House har fått. Dermed kan PR-selskapet og Arendalsuka habrutt regler om inntektsbeskatning og moms.

- Kjenner ikke til tilsvarende

Hans Geelmuyden, som er senior partner i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese, har aldri hørt om lignende avtaler i norsk forretningsliv.

- Så slike muntlige avtaler er ikke vanlige?

- Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende saker. Og jeg har aldri hørt om tilsvarende praksis tidligere, sier han til Nettavisen. 

Som VG først omtalte, vil ikke First House-logoen prege Arendalsuka i år, etter ønske fra Fylkesmann i Aust-Agder, Øystein Djupedal. 

Djupedal er leder i programkomiteen for Arendalsuka, der han sitter sammen med tidligere redaktør i Agderposten, Stein Gauslaa, og styreleder i First House, Leif Monsen.

Djupedal mener det ikke overhodet ikke finnes noen avtale for bruken av First House-logoen, mens Monsen i First House, mener at det ligger en muntlig avtale til grunn.


Hans Geelmuyden har fulgt diskusjonen mellom First House og Djupedal med undring. 

- Når vi gjør forretninger, er vi opptatt av presisjon og formelle avtaler, sier den erfarne kommunikasjonslederen.

- Jeg kjenner ikke til noen tilsvarende avtaler som den som har dukket opp mellom Arendalsuka og First House, understreker han.

høiby
høiby

Per Høiby, administrerende direktør i First House.

 


First House: - Vær forsiktig

Administrerende direktør i First House, Per Høiby, mener Geelmuyden bør passe på hva han sier.

- Man skal være forsiktig med å uttale seg når man ikke har kjennskap til noe, sier Høiby til Nettavisen. 

PR-sjef: - Trenger ikke skriftlig avtale

PR-rådgiver og leder i kommunikasjonsbyrået HBSPR, Håkon B. Schrøder, har et annet syn enn Geelmuyden. 

- For min del har jeg aldri hatt en eneste skriftlig avtale med en kunde, sier han.

Haakon B. Schrøder
Haakon B. Schrøder

PR-mann, Haakon B. Schrøder, som driver sitt eget kommunikasjonsbyrå, sier han aldri gjør skriftlige avtaler med kunder.

 

- Er du ikke redd for uenigheter?

- Det har fungert veldig fint for meg i 15 år. Det blir ikke mindre formelt, selv om man ikke har avtalen skriflig.

- Har du inntrykk av at det er mye som avtales muntlig i forretningslivet og kommunikasjonsbransjen?

- Jeg har ikke forutsetninger for å si hvordan andre gjør det. Men for å si det sånn, det er jo ingen konflikter som er så store at man må ha en skriftlig avtale.

- Ingen konflikter er for store til å løses over en kopp kaffe, mener Schrøder. 




Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere