NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
Foto: Roald Berit (SCANPIX)

- Hele Norge vil tjene på OL

Sist oppdatert:
- Et norsk OL vil gjøre underverker for turistnæringen i Norge.

Denne uken tok Kristin Krohn Devold over som ny administrerende direktør i NHO Reiseliv. I åtte år har Devold vært generalsekretær i Den Norske Turistforening.

Hun er derfor svært engasjert i arbeidet for å få flere turister til Norge. Hun mener OL i Oslo vil være en god måte å øke turistnæringen på.

Norge som arrangør
Nå ønsker huhn OL i Oslo i 2022

- Et norsk OL vil gjøre underverker for turistnæringen i Norge, sier Devold til Nettavisen NA24.

Hun påpeker at både fiskevær i Lofoten og turisthotekk på Geilo vil tjene penger på at Norge arrangerer OL.

- Vi må huske at det ikke Oslo som får arrangere de olympiske leker, men det er Norge som er arrangør – og hele landets turistnæring vil tjene på dette. OL ble god butikk for britisk økonomi. En rapport fra den britiske regjeringen at OL og paralympics i London tilførte britisk økonomi vel 90 milliarder kroner.

Vil komme tilbake

- Vi har et fantastisk land og vi har mye å by på, og reiselivsnæringen leverer produkter av høy kvalitet. Det handler om at vi må markedsføre oss mer gjennom store idretts- og kulturarrangementer, sier Devold.

Har man først vært i Norge, så viser tall at man ønsker å komme tilbake. I en undersøkelse gjort etter Ski-VM i 2011, sier hele 93 % av de utenlandske tilreisende ønsket å komme tilbake til Norge. En tilsvarende undersøkelse viser at 6 av 10 som har vært i Norge på forretningsreise, ønsker å komme tilbake som turist.

- Det viser viktigheten av at vi som nasjon har store internasjonale arrangementer. Derfor mener jeg at et nytt vinter-OL i Norge er en riktig prioritering. Da får vi vist oss frem til en hel verden, og vi vet av erfaring at slike arrangementer øker turiststrømmen til Norge. Det slår også regjerings reiselivsstrategi fast, sier Devold.

Les også: Sier klart ja til OL

- Null effekt
Oslo kommune bestilte en samfunnsøkonomisk analyse om vinterolympiske leker i Oslo 2022, som kom ut i mars.

Analysen hevder at OL i Oslo vil kunne ha store og langvarige positive effekter for norsk reiseliv.

En som er uenig med Devold og som tror at OL ikke vil ha noen effekt på reiselivet, er forsker Jon Teigeland. Han har tidligere gjort en studie av potensielle miljøkonsekvenser av et eventuelt OL i Tromsø på oppdrag fra Miljøverndepartementet.

Det har blitt gjennomført tilsvarende studier, som den for Oslo OL, i syv andre vinter-OL, som er Innsbruck (1964 og 1976), Calgary, Albertville, Nagano, Salt Lake og Torino.

- Erfaringene fra disse syv stedene er at OL ikke har hatt noe turisteffekt på nasjonalt nivå. Kun i de kommunene som har fått OL-anlegg har det hatt noen effekt. Under Lillehammer-OL var det kun de fire kommunene som fikk OL-anlegg som har fått økt turisttilstrømning, utenom de fire har effekten vært null. Effekten nord for OL-kommunene var faktisk negativ noen år etterpå, sier Teigland.

Men også lokalt har turisttilstrømningen vært lavere enn forventet. Dette har bidratt til at noen av OL-anleggene ikke har gått som planlagt heller.

- 40 prosent av fullservicehotellene i Lillehammer kommune gikk konkurs i løpet av de første fem årene etter OL, eller ble revet eller bygd om. De to alpinanleggene som Norge brukte 200 millioner kroner på å utvikle har begge blitt solgt for én krone. De hadde så store økonomiske problemer at de måtte bli solgt så billig for å ikke gå konkurs, sier Teigland.

Han snakker her om alpinanleggene på Hafjell og Kvitfjell, som staten ga 200 millioner kroner i investeringsstøtte.

Også et betydelig antall utleiehytter bygd ut med økonomisk støtte før OL skal også ha gått konkurs.

Les mer om undersøkelsen og Teigeland sine meninger her: OL gir null effekt på reiselivet

Les mer: - Nå er det Oslos tur til å ha fest og til å bli spandert på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere