NA24.no

(Scanpix)

- Ikke drit deg ut på forretningsreisen

Vær ydmyk. Tør å si unnskyld. Her er viktige tips før du reiser.

Etter hvert som flere av verdens markeder åpnes, innser stadig flere virksomheter at det er verdt å reise ut for å få praktisk erfaring.

Ifølge Global Business Travel Association brukte næringslivet mer enn 6 milliarder kroner på forretningsreiser i fjor.

Kanskje er du nestemann ut?

Enten du skal på konferanse eller varemesse, eller du skal forhandle en avtale eller påta deg et nytt oppdrag, så bør du merke deg følgende:

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Om du lykkes i utlandet –og forretningsreisen blir lønnsom for din arbeidsgiver, avhenger av ditt perspektiv og hvor godt du forbereder deg.

Her er reglene du bør følge:

1) Gjør deg kjent med landets kultur

Det kan hjelpe å lese bøker eller bruke nettsteder. Vær imidlertid klar over at kultur, eller la oss heller si kulturer (organisatoriske, regionale, nasjonale), kan være mye mer sammensatte og subtile enn det som står i bøkene. Det er altså ikke sikkert at dine intensjoner – formidlet gjennom ord og gester – blir oppfattet slik du vil. Reis for å oppleve kulturen i landet, men ikke tro at du kjenner amerikansk kultur etter én uke på Miami Beach.

Eller hvis du tror du kan fullføre setningen «Alle asiater ¿», så kan andre få et dårlig inntrykk av deg. Det er ingen god måte å vise din kunnskap på. Slike generaliseringer kan være fornærmende og føre til at du oppfattes som uvitende eller likegyldig.

2) Gå i dybden – bruk tid

Det beste er hvis du ankommer bestemmelsesstedet en uke eller to før oppdraget starter. Da kan du lære om forretningstransaksjoner og få litt innsikt i verdiene (f.eks. arbeider de for å leve eller lever de for å arbeide?). Du kan også lære litt om kulturen, hvordan de gjør ting, og hva som er tabu. Feil kan tilgis, men bare hvis du viser ydmykhet og ønske om å lære.

Hvis du flytter på deg, bør du la familien (også barna) være med på utforskningen og læringen. De gjør deg mer observant, samtidig som dere er på et "eventyr sammen" i stedet for at de bare følger etter deg og kommer med reaksjoner på det de opplever.

3) Reflekter og lær deg ting på nytt

Vi har alle dårlige vaner og oppfører oss ikke alltid slik vi bør. Tenk over tilbakemeldinger du har fått hittil i karrieren, slik at du blir bevisst på vaner som kan føre til problemer. Gjør en innsats for å endre disse vanene før du tar fatt på oppdraget, og vær bevisst på dette mens du jobber med oppdraget. Vi lærer best når vi regelmessig reflekterer over og tilpasser og evaluerer vår «nye» måte å opptre på. Se deretter på hvilke vaner som har bidratt til at du har lyktes før. Vurder om disse vanene passer inn i det nye miljøet.

4) Vær både interessert og interessant

Vi vil alle at andre skal like oss og synes at vi er interessante. Det er faktisk vel så viktig, om ikke enda viktigere, å være interessert i andre. Når du snakker med andre, stiller spørsmål og viser genuin interesse for dem som ansatte og individer, er du åpen for å lære ting og se verden gjennom nye øyne.

Definer og håndter forventninger. På samme måte som du lærer å forstå andre, lærer også andre å forstå deg. Gjør det enklere for dem ved å dra i gang en samtale i gruppen om gruppens styrker, svakheter, hva dere liker, hva dere ikke liker, og hvilken lederstil de foretrekker. Da får de vite mer om deg og hva de kan forvente ¿ selv om du også må tilpasse deg.

5) Ta signaler

I tillegg kan du vise at du ikke er ufeilbar ved for eksempel å si noe sånt som: «Det tar nok ikke lang tid før jeg gjør min første feil. Si gjerne fra når jeg gjør feil, slik at jeg kan lære!» Hvis du viser takknemlighet når noen påpeker feil du gjør, øker de ansattes tillit og vilje til å komme med ytterligere tilbakemeldinger (og motta tilbakemelding fra deg).

Vær oppmerksom på ikke-verbale tilbakemeldinger. En nederlender eller tysker sier som oftest rett ut hva de mener om deg og arbeidsmetoden din, mens en japaner eller brasilianer kan gjøre dette på en mer indirekte måte.

Ikke slå deg til ro med at «så lenge ingen sier noe, er alt vel» når du vil finne ut hvor god jobb du gjør. Bit deg heller merke i stillhet, skuldertrekninger og øyekontakt (eller mangel på det). Dette kan tyde på at de ansatte har noe på hjertet. Hvor villige konfliktsky medarbeidere er til å svare på direkte spørsmål, varierer fra person til person, hvor lenge de har arbeidet sammen med deg, og hvor trygge deg føler seg på deg.

6) Lær deg å si unnskyld

Det er lett å gjøre feil, men det er ikke så lett å erkjenne det eller si unnskyld. Noen ledere tror at hvis de ber om unnskyldning for feil, vil de ansatte betrakte dem som mindre troverdige. Forskning har vist det motsatte. En sunn dose ydmykhet gjør mye for å bygge relasjoner med og skape tillit blant underordnede. Ikke trekk inn kulturforskjellen når du ber om unnskyldning. Du kommer ikke langt med en setning som: «Ikke bli fornærmet, jeg roper fordi jeg har et sydeuropeisk temperament».

Å jobbe i en annen kultur er litt som å hoppe ut i fallskjerm. Risikoen øker hvis fallskjermhopperen undervurderer hoppet, og hvis tilbakemeldingene om feilene som ble gjort underveis, kommer for sent.

Hvis du setter deg inn i kulturen før du tar fatt på oppdraget, er det imidlertid mye større sjanse for at du lander på bena!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere