NA24.no

- Ingen bryr seg om den forbanna Jens Stoltenberg

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Michel O'Leary har igjen landet i Norge.

RYGGE (NA24): Statsminister Jens Stoltenberg sa nylig at han aldri har fløyet med Ryanair og heller ikke kommer til å gjøre det. I tillegg har selskapet høstet mye kritikk fra norske fagforeninger for det de betegner som elendige arbeidsbetingelser.

For å svare på kritikken har Ryanair bestemt seg for å taue toppsjef Michael O'Leary til Norge, nærmere bestemt Rygge flyplass.

O’Leary, som uten tvil er en av de mest omstridte topplederne i verden, langer ut så det holder.

- Jeg synes det er tåpelig av en hvilken som helst statsminister å involvere seg i en konflikt som han ikke vet noe om. Men han står helt fritt til å si at han aldri har flydd med Ryanair og at han aldri vil komme til å fly med Ryanair. Men han burde fortelle hvorfor, sier O'Leary.

Les også: Ryanair-sjefen til Norge for å ta Jens

- Det er litt tullete å si at jeg aldri vil fly med Ryanair, fordi ingen av oss vet hvordan fremtiden vil se ut. Og jeg er ikke akkurat sikker på at SAS vil overleve i fremtiden, men dersom statsministeren foretrekker å fly med selskaper som har en strategi basert på å kutte 6.000 stillinger og 17 prosent av lønningene, så er det greit. Det er en fri verden - gjør hva du vil. Jeg trenger ikke å ha statsministeren flygende med Ryanair.

- I Europa nå er det titalls millioner arbeidsledige. Burde politikerne heller fokusere på å få ned ledigheten enn å tviholde på rettigheter?

- Politikere gjør det politikere gjør. De klarer ikke å motstå mikrofoner og sier det første som faller inn i hodene dems, som ofte ikke er det smarteste å si. De er politikere og det er samme ulla verden over, det er derfor mesteparten av Europas økonomi er i krise. Vi respekterer hans valg, men han bør også respektere andre nordmenns valg om å reise med Ryanair, dersom det er det de ønsker å gjøre.

- Ingen bryr seg om Stoltenberg
- Jeg trenger ikke støtten fra noen politikere. Vi er store gutter og flyr 80 millioner mennesker i året. Utenfor Norge er det ingen som vet hva den norske forbanna statsministeren sa i går, og det er ingen som bryr seg.

- Tony Blair, den engelske statsministeren ogden spanske dronningen flyr med oss. Ingen bryr seg

Presseoppbudet til stede.
Presseoppbudet til stede.

Han sier at salget deres er på vei opp og at omtalene de får i media er med på å drive opp salgstallene.

- Når det er mediastorm så besøker folk nettsiden vår og ser; shit det er flybilletter til 15 pund her, jo.

- Jeg tror ikke falske anklager er poitive, men nyheter er positivt. Norge er et viktig marked, men ikke noe stort marked.

- En av de største forsikringsselskapene i Norge, Storebrand, sier at de ikke vil investere i Ryanair?

- Pfff .... Hvorfor i alle dager skulle vi bry oss om det?

De siste dagene har det kommet fram en rekke påstander om elendige arbeidsforhold i det irske lavprisselskapet. LO og andre fagforeninger boikotter Ryanair på grunn av de ansattes arbeidsforhold.

O'Leary mener at fagforeningene har feilet i Europa, og at det alltid har vært tilfelle.

- Jeg mener at det faktum at fagforeningene har godkjent kutt i ansatte på 6.000 og lønnskutt på 17 prosent i SAS viser at deres modell ikke virker. I Ryanair så øker vi antallet ansatte og har en lønnsvekst på ti prosent. Vår modell virker, mens Parats ikke gjør det.

Les Stavrums kommentar: Minstelønn mot Ryanair

- Jeg er et rasshøl
Da Nettavisen NA24 møtte han i fjor sparte han heller ikke på kruttet.

- Jeg ble født et rasshøl, og jeg har blitt et enda større rasshøl med årene. Men forskjellen på dette rasshølets flyselskap, er at vi har skapt 8000 jobber. Når piloter fra SAS, British Airways, Span Air og Malev får sparken, kommer de løpende til dette rasshølets flyselskap og får jobb.

Han forklarte hvordan han ble toppsjef i selskapet på følgende måte:

- Jeg ble først og fremst sett på som en «Boy Genious», og det er ikke mange av dem i Irland. Jeg er også utrolig kjekk, vanvittig talentfull, og en dyktig velgjører, så jeg var det opplagte valget til å lede dette drittselskapet som ingen andre ønsket å lede, tilbake i 1988.

Den gang spådde han at Ryanair om 10 år vil vi være dobbelt så store og frakte 150 millioner passasjerer.

Første millionen
Han fortalte han også om hvordan han opplevde at en passasjer hadde vunnet gratis flyreiser for resten av livet.

- He, he. De ga en gave til passasjer nummer en million. Gratis fly resten av livet!!! Hva er det for noe tull? Flypassasjer nummer tre million fikk to gratisbilletter og noen blomster.

- Ryanair var jo bare tre år på det tidspunktet. Selv en med en halv hjerne, ville forstått at hvis du skulle gi bort en slik gave, velg i hvert fall en på 95 år, som havner i grava i løpet av to til tre år.

- Dama var 22 år!!!

- De dumme idiotene. Det var derfor Ryanair tapte så mye penger de første årene.

- Hva betyr gratis flyvninger?

- Typisk markedsavdelinger, det var ingen forbehold på gaven. Hva betyr gratis flyvninger, kun for henne, eller sammen med noen?

- I over to år tok hun med seg venner på ferie, gratis. Så kom jeg inn, og fortalte henne over telefonen, at hun ikke lenger hadde den retten.

- Jeg ba henne vise meg hvor det stod at hun hadde gratis fly, for jeg finner det ikke. Hun svarte at hun hadde et nyhetsklipp fra TV, som sa at hun hadde gratis fly.

- Jeg fortalte henne at det programmet sier ikke noe om dette, og hun tok oss til retten.

- Hun ville ha tilsvarende en million euro i erstatning, mens vi tilbød 10.000 pund.

- I retten fortalte hun at jeg var slem mot henne på telefonen, bla, bla, bla.

- Jeg er en varm og omtenksom person

- Det har jeg vanskelig å forstå?

- Jeg er en varm og omtenksom person, ja.

- Hun var jo en meget søt og pen jente, så jeg kunne fort blitt veldig sjarmerende overfor henne. Hadde hun vært gammel og stygg, da så.

- Hva ble enden på visa?

- Hun fikk 20.000 pund, noe vi gledelig betalte. Og for henne var nok 20.000 pund mer verdt enn gratis flyvninger. Hun kan kjøpe mange 19-euro-biletter for 20.000 pund. Men vi ble kvitt en av de mange «market fuck-upsene» vi arvet i starten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere