- Ingen vil ha billige tekstmeldinger lenger

Foto: Larsen, Håkon Mosvold (SCANPIX)

15.03.13 06:46

I 2012 byttet 733 389 mobilbrukere selskap. De ferske tallene er innhentet fra Post og Teletilsynet, og viser at det var 21.754 flere mobilbytter i fjor sammenlignet med 2011.

- Det er en tydelig trend at flere bytter. Vi tror det høye antallet er en konsekvens av at norske forbrukere er blitt mer prisbevisste. Datasurfing har dessuten satt mobilpriser igjen på dagsorden og det er mange som merker at det kan være kostbart å surfe via mobilen på internett med feil abonnement, sier Chess-sjef Arve Andreassen til Nettavisen NA24.

Han mener tiden med familietilbud og venneabonnement definitivt er over. Dagens mobilbrukere vil ha full rulle til lavest mulig pris, sier han.

- Det betyr totalpakker som inkluderer stort forbruk av både tale, SMS, MMS og surfing. De operatørene som ikke klarer å besvare denne etterspørselen vil merke at kunder forsvinner til andre, sier han.

Vil ha innhold

Chess-toppen sier at både lav pris og mest mulig innhold er helt avgjørende for å holde på eksisterende kunder og vinne nye kunder fra andre operatører.

- Det er like viktig å konkurrere på innhold som på pris, men pris alene er ingenting verdt om man ikke har innholdstjenester som imøtekommer ønskene fra kundene, fortsetter han.

Mobiltelefonen er blitt det viktigste verktøyet som informasjons- og opplevelseskanal, påpeker Andreassen.

- Vi surfer på internett, besøker sosiale medier, deler opplevelser og leser nyheter mer enn noen gang før, og mobiltelefonen er selve utgangspunktet for alt, sier han.

(Saken fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Tommy H. Brakstad

Vil ikke ha tekstmeldinger

I oversikten til Telepriser.no, tjenesten for prissammenligning fra Post- og teletilsynet, er det Chess som topper flest lister over ferdige bruksmønstre. Teleselskapet Telipol og Xito regjerer på listen over mobiltelefonbruk «ringer sjeldent» og «ringer daglig».

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

Idar Vollvik kjenner markedet godt. Som Chess- og LUDO-gründer kan han mye om nordmenns mobilvaner.

- Billig datatrafikk er den største driveren for markedet. Det er også der man har de dyreste regningene, spesielt når vi reiser til utlandet, sier han til Nettavisen NA24.

Vollvik advarer også mot mange av pakkeløsningene. Ofte er bruken dyr etter at man har passert den avtalte grensen, sier han.

- Hva er det nordmenn ikke vil ha?

- Billige tekstmeldinger, det er det ingen som bruker lenger. SMS er gammeldags, fortsetter han.

P.S: Her kan du sjekke teleprisene selv.

Hvilken mobilleverandør mener du er best? Si din mening i kommentarfeltet?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.