- IS sender olje til Europa gjennom Saddams gamle smuglernettverk

HIT TIL MARSEILLE mener ekspert at IS-oljen havner.

HIT TIL MARSEILLE mener ekspert at IS-oljen havner. Foto: Anne-christine Poujoulat (AFP)

IS tjener millioner av dollar hver dag på oljesalg. En del av oljen kommer til Europa via Saddam Husseins gamle smuglerruter.

19.11.15 14:53

IS er verdens rikeste terrororganisasjon, og tjener flere millioner om dagen på utpressing, tyveri, menneskehandel og ikke minst salg av olje.

Mandag ble 116 oljetankbiler bombet nær Deir al-Zor øst i Syria. USA har hittil fokusert på oljetransporten fordi man ikke har ønsket å bombe selve oljeanleggene, men tirsdag sier USAs forsvarsminister Ashton Carter at USA nå også starter luftangrep mot oljeanlegg.

VIDEO: Russiske fly bomber IS-kolonne av tankbiler
Se også video nederst i artikkelen.

Årsaken er at det har vært umulig å kvele det svarte oljemarkedet som sender IS-olje over hele verden - trolig også til Europa, gjennom den franske havnebyen Marseille.

Årsbudsjett på to milliarder dollar

I januar 2015 ble det kjent at IS hadde lagt fram sitt første årsbudsjett. Ledelsen skal ha vedtatt et budsjett på to milliarder dollar i omsetning, med et overskudd på 250 millioner dollar, fortalte en religiøs leder i IS-hovedstaden Mosul, ifølge al-Araby al Jadeed.

IS har tatt kontroll med flere oljefelt i Syria og Irak, og har gjenopplivet det gamle smuglernettverket som Saddam Hussein brukte til å selge olje da Irak ble rammet av langvarige økonomiske sanksjoner.

Tidligere denne uken sa Vladimir Putin at russisk etterretning har fotografert konvoier med tankbiler som, fra fem kilometers høyde, «strekker seg inn i horisonten» (RT).

STUDERER IS-SMUGLING: George Kiourktsoglou har studert en rekke sikkerhetsmessige problemstillinger knyttet til maritim virksomhet. Du finner hans rapporter her. Foto: (University of Greenwich)

17 millioner hver dag

I juli fortalte Daniel Glaser, som jobber med terrorfinansiering ved det amerikanske finansdepartementet, at IS tjener rundt 500 millioner dollar hvert år på oljesalg.

Olje- og gassanalytiker Thina Margrethe Saltvedt i Nordea Markets sier at flere kilder estimerer IS' oljesalg i det svarte markedet til å være cirka 22.000 fat med olje hver dag.

- Jeg har flere kilder som sier at inntektene deres er cirka to millioner dollar (17 millioner kroner) per dag, så den produksjonen virker rimelig troverdig, sier Saltvedt, til Nettavisen.

STUDERT IS-SMUGLING: Professor Alec Coutroubis har lang fartstid innenfor skipsfart, og er i dag leder for fakultetet for ingeniør og forskning ved universitetet i Greenwich. Foto: (University of Greenwich)

Den franske ruten

Hvem som kjøper oljen, er det vanskelig å si noe sikkert om, siden ingen vil vedkjenne seg å kjøpe IS-olje, men:

- Skrur du ned prisen nok, er det alltid kjøpere, sier Saltvedt.

Akademikerne Alec Coutroubis og George Kiourktsoglou ved universitetet i Greenwich i London har publisert en rapport som sannsynliggjør at smuglere transporterer IS-olje gjennom Kurdistan og Tyrkia til den tyrkiske oljehavnen Ceyhan. De to ekspertene på skipsfart gjennomførte studiene vinteren 2014/2015. Denne rapporten har tidligere blitt publisert i Maritime Security Review.

Forsvinner nesten i mengden

Forskerne har kilder som sier at smuglerrutene går langs motorveien E90 til Ceyhan, og at det er de samme smuglerne som hjalp Saddam Hussein å selge oljen sin den gang verdenssamfunnet innførte handelsblokade av Irak.

Gjennom Ceyhan transporteres daglig over én million fat fra oljebrønner i Kaspihavet, og fra kurdiske og irakiske områder i Nord-Irak. Den angivelige IS-oljen vil utgjøre en så liten del at den lett kan skjules i den store, legitime handelen.

RUTEN: Forskerne mener at IS-olje skipes fra Ceyhan i Tyrkia til Marseille i Frankrike.

Ut fra endringer i fraktpriser mener forskerne å kunne se at store mengder olje finne veien til Europa gjennom den franske byen Marseille. Fraktprisene ser ut til å ha en sammenheng med når IS fikk kontroll med oljeanlegg i Syria.

OLJEHAVNEN I CEYHAN mottar blant annet rør fra oljefelt i Irak og ved Kaspihavet. Herfra skipes store mengder råolje, og forskerne tror at noe av dette er IS-olje. Foto: (Google)

Et tredje moment kommer fra en kilde som akademikerne fester lit til. Denne kilden sier at ruten som tidligere fraktet olje fra Syrias oljehavn Baniyas til havnen Laveras i Marseille, men som stoppet da urolighetene i Syria startet, nå har startet opp igjen med utskiping fra Ceyhan.

Konklusjonen er at IS-oljen trolig transporteres fra Ceyhan til den franske byen Marseille, hvor den selges inn i det europeiske markedet. På dette tidspunktet er det selvfølgelig ingen tegn på at oljen faktisk kommer fra IS-kontrollerte oljebrønner.

- Forfatterne mener at det er sterke indikasjoner på en ulovlig transport av ISIS' råolje fra Ceyhan. Vår forskning peker i retning av at det her er et betydelig svart marked for råolje, skriver akademikerne i rapporten.

Her bomber russiske styrker IS-kontrollert oljerafinneri:

HTML EMBED
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/player?auth=3f6I22ZyjqkL-idIMKblNd-2nw6r8JqWmOm2F8qxKmkqVAc9U79g-_ZqpD_qgVJ8D_8ucR-4CSIMr7EaY9w1TMsnRmQudXRf&jsonp=screen9.api.embed&screen9="+typeof(screen9);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

Her bomber russiske jagerfly IS-tankbiler fulle av olje:

HTML EMBED
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/player?auth=5UeXMnizWLzaBAN_eFTPMpcyWxLWcxeIF4JNzuNSBrKiVhmikpagaWFHkb0okPQ30KLo8o9LXlBvuPsq1r8bTriQWoaS8-GW&jsonp=screen9.api.embed&screen9="+typeof(screen9);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);


Nettavisen tester ut nytt kommentarsystem, og ønsker hjelp fra leserne. Hvis du vil være med og kommentere denne saken, logg deg inn ved å trykke på knappen der det står "Logg inn eller opprett konto".

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.