*Nettavisen* Økonomi.

- Ja til færre kanaler

Det digitale bakkenettet er på plass, men enkelte ønsker likevel færre tv-kanaler.

I september ble det digitale bakkenettet tent i deler av landet, samtidig dukket nye tv-kanaler opp. En revolusjon eller en reform?

Fiber
TV opptar de fleste av oss, så også NA24 Propagandas mediepanel på Grand Café. Spesielt den digitale hverdagen.

- Jeg går for fiber, men det irriterer meg grenseløst at jeg ikke selv skal kunne bestemme hva jeg vil fylle fiberkablen med, sier Jarle Aabø når NA24 Propaganda spør om hvordan han, Jan Christian Fosseidbråten fra Grey Reklamebyrå, Johnny Haaberg fra mediebyrået OMG og redaktør i Klassekampen Bjørgulv Braanen ser på den nye tv-hverdagen.

- Jeg går på færre tv-kanaler, sier Braanen til panelets begeistring. Han tenker nostalgisk på tiden da NRK dominerte eteren.

I løpet av 2007 har lille Norge fått hele seks nye tv-kanaler, og det er nødvendigvis ikke bare bra mener panelet.

- Fragmentisering av tv-markedet er en av de største trendene i verden. Det betyr at færre og færre av tv-kanalene klarer å sette dagsorden. De etablerte kanalene som TV 2 og TVNorge vil ta andeler via de små kanalene og i så måte øke eller kompensere for andelstap i grupperingene, sier Haaberg.

Hva med demokratiet?
Braanen mener at å fragmentere kanaltilbudet bidrar til å svekke demokratiet.

- Og så bidrar de store til å øke farten ytterligere. Hele veien fragmenteres det og du får være din egen herre – og da bryter samfunnet sammen. Fordi det er krefter, for de samfunn vi kjenner er avhengige av at det er byggende krefter. Hvis alle er fragmentert, er det ingen igjen til å bygge samfunnet, sier redaktøren.

- Du kan ikke mene at dersom jeg velger Gudfaren III så går samfunnet til helvete, lurer Aabø på og smiler bredt – mannen værer en diskusjon.

- Den gamle tanken om offentlig styring var at det var en offentlighet debatt. Hvis vårt medieforbruk og måte å være sammen på blir mer delt har du ingenting felles og ingen demokratisk grunnlag.

- Nå er du gammelkommunist og skal bestemme det jeg vil se, fortsetter Aabø og vi aner at smørbrødene snart blir kastet over bordet.

- Du må høre etter hva jeg sier! Avisene hadde tradisjon i denne rollen, men blir det fragmenter, eller skiller du ut underholdningen, blir det til at du bare ser på underholdning.

Uheldig
For karene fra reklamebransjen betyr fragmentering noe helt annet. For dem blir det lettere å rette seg inn mot en dedikert gruppe seere, fremfor å kjøpe mange seere.

- Vi ser at brukerbetaling blir viktigere i fremtiden, og kanskje får vi med det ett brudd med reklame på. Vi ser at de store posisjonerer seg til betaling og derfor får vi krangel mellom tilbyder og innholdsprodusent, sier Haaberg.

- Når du ser på alle analysene om at tv-seingen går ned, er det viktig å ta med seg at det baserer seg på et system da vi satt i hjørnesofaen og så på en kanal. Så hva når nye målinger kommer. Jeg ser Dagsrevyen på nettet flere ganger i løpet av uken enn på tv, sier Fosseidbråten.

- Det er marked fordi brukerne betaler og blir også tvunget til det. Reklamemessig er det en ulempe å få flere tv-kanaler. Nå treffer du de samme flere ganger i stedet for å treffe mange på en gang, konkluderer Haaberg.

NA24 Propaganda har samlet fem personer fra medieindustrien til en uformell samtale over mat og drikke på Grand Café for å oppsummere medieåret som gikk. Resultatet er fire artikler som publiseres gjennom julen på NA24 Propaganda.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.