NA24.no

- Jeg føler meg lurt

Susanne Albrechtsen blir provosert av Menys fremgangsmåte.
Susanne Albrechtsen blir provosert av Menys fremgangsmåte. Foto: Camilla Aasen Bøe/Privat
Mener Meny snyter kundene.

Valentinshelgen ville Susanne Albrechtsen og mannen Morten Albrechtsen unne seg noe ekstra godt og kjøpte ost på tilbud hos Meny, skriver BA.no.

Osten kostet da 379 kroner per kilo minus en rabatt på 30 prosent som ble trekt fra i kassen.

Da de noen dager senere ville kjøpe mer av den samme osten, etter at tilbudskampanjen var over, oppdaget de til sin store overraskelse at prisen på osten var mye lavere enn prisen de betalte under ostehelg-kampanjen.

Trodde ikke det var lov

– Jeg la merke til at det var klistret en ny etikett med en ny pris og pakkedato over den gamle etiketten. På den opprinnelige etiketten var pakkedato 12. februar og pris per kilo 379 kroner. Etiketten over hadde pakkedato 17. februar, og en kilopris på 199 kroner. Jeg trodde ikke det var lov, sier Albrechtsen frustrert.

Ifølge Albrechtsen var det ingenting i butikken som tydet på at dette var et nytt tilbud.

Derfor tolket hun prisen som en sterkt redusert ordinær pris på varen.

– Jeg føler meg snytt ut fra det tilbudet som lokket oss til å kjøpe osten i helgen til en høyere pris. For meg ser dette ut som et falskt tilbud for å lure oss til å kjøpe, og jeg bet på det. At de i tillegg har jukset med pakkedatoen synes jeg er provoserende, sier Albrechsen.

Etiketten til høyre ble klistret over den originale etiketten, med ny pris og ny pakkedato.

Forstår frustrasjonen

Leif Eirik Bønes er butikksjef ved Meny Midtun, der Albrechtsen oppdaget de doble etikettene.

– Jeg har forståelse for at kunder kan føle seg lurt i slike situasjoner, men det å sette ned prisene kan vi gjøre med hvilken som helst vare når som helst, for eksempel for å selge ut en vare vi har mye av, sier Bønes.

Han understreker at ordinær pris på osten Albrectsen kjøpte er 379 kroner per kilo, og at kiloprisen på 199 kroner er et tilbud som bare gjelder denne uken, selv om Albrechtsen ikke så noe skilting som tydet på at det var et tilbud.

– At dette er et tilbud vil være tydelig gjennom lapper på hyllekanten. Det er mulig at denne lappen ikke var kommet på plass da denne kunden var innom butikken, sier Bønes.

Ikke ideelt

At pakkedatoen på varen var forandret forklarer Bønes ved at etiketten automatisk får dagens dato, dermed ble pakkedatoen endret da prisen ble satt ned.

– Det er kanskje ikke ideelt, men utløpsdatoen er den samme, og det er det som er avgjørende, sier Bønes.

Margrethe Wold ved Mattilsynet bekrefter at pakkedato ikke nødvendigvis er et krav, men ser heller ikke denne praksisen som ideell.

– Vi for vår del er fornøyde så lenge butikken kan spore hver ostebit tilbake til den rette kilden, men dette kan selvsagt vere villedende for kundene.

– Meld fra

Forbrukerombudet har som oppgave å stanse villedende markedsføring, og fagdirektør Jo Gjedrem oppfordrer alle forbrukere som opplever villedende markedsføring til å sende klager til forbrukerombudet.

– Kravet i loven er at prisen varen har lavere pris på tilbud enn den hadde før varen kom på tilbud. Det er dette som avgjør om markedsføringen kan regnes som villedende, sier Gjedrem.

Å redusere prisen ytterligere etter en tilbudskampanje er imidlertid ikke i strid med loven, mener fagdirektøren.

– For den enkelte forbruker er det størst sikkerhet i å selv kjenne prisene og å sende tips og klager til forbrukerombudet der det er mistanke om markedsføring som ikke er i tråd med loven, sier Gjedrem.

Les flere saker hos: Bergensavisen

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere