NA24.no

- Jeg håper virkelig det går bra med SAS

(SCANPIX)
Sist oppdatert:
Mens konkurrenten stuper må Bjørn Kjos kanskje skaffe seg enda flere fly.

Alle piler peker opp for Norwegian og nå åpner Norwegian-sjef Bjørn Kjos for fremskyndelse av langdistansesatsingen.

Torsdag presenterte Norwegian selskapets beste årsresultat og to fjerdekvartalsresultat.

Netto overskudd i 2009 ble på hele 446 millioner kroner mot 3,9 millioner i 2008. Driftsresultat før avskrivninger og finansielle poster ble på 721 millioner, mot -208 millioner i 2008.

Lavere kostander - større produksjon
- Hva skyldes den voldsomme resultatforbedringen?

- Vi vokser, men klarer samtidig å reduserer kostnadene per produsert enhet og det er noe jeg synes er fantastisk, sier en smørblid Kjos til Nettavisen.

- Hvilke kostnader er det dere har kuttet?

- Det er kostnader over hele linjen. Selv om vi ansatte flere i 2009 så betyr kostnadskuttene at produksjonen per ansatt er høyere, sier han.

Sviktet på Gardermoen
- Er det noe du ikke er fornøyd med i 2009?

- Det vel egentlig bare en ting jeg kommer på, og det er at handlingagenten vår på OSL sviktet rundt juletider. Men dette har vi nå ryddet opp i, sier Kjos.

I fjor sendte selskapet 10,8 millioner passasjerer hit og dit, en vekst fra 9,1 millioner passasjerer i 2008. I fjerde kvartal var det 2,8 millioner som benyttet flyselskapet.

Muligens flere fly
Norwegian, som allerede er betydelig større enn Braathens var på sitt største, holder fast på den kortsiktige strategien.

Selskapet som nylig annonserte at de har inngått en avtale om transport av Star Tours kunder i vintersesongen 2010-2011, melder torsdag at de lanserer flygninger fra Oslo og Stockholm til Helsinki.

Les mer: Nå blir han «Charter-Kjos»

For den langsiktige tidshorisonten kan ting komme til å skje raskere enn planlagt.

- Vi holder fast på vår hovedstrategi om å være best på korte ruter i Norge og Norden. Men det er jo ingen hemmelighet at vi fremover også vil satse på langdistanser. Resultatene nå gjør at jeg ikke utelukker at våre planlagte ruter til Bangkok og New York kan åpnes tidligere enn våren 2011, som vi har forespeilet tidligere, sier Kjos.

Norwegian sjefen utelukker heller ikke at selskapet vil trenge enda flere fly enn det de allerede har i bestilling.

- Vi vurderer løpende om vi skal kjøpe flere fly gjennom våre opsjoner, sier Kjos.

Selskapets omsetning steg fra 6,2 milliarder kroner i 2008 til 7,3 milliarder kroner i fjor, der omsetningen i fjerde kvartal kom inn på 1,75 milliarder mot 1,6 milliarder i samme periode i fjor.

Norwegian befinner seg dermed i en helt annen posisjon enn hovedkonkurrenten SAS, som for kort tid siden måtte melde om kjempetap og storemisjon.

Les mer: Sjokk i SAS

Vil ikke miste SAS
- Hva med SAS, når regner du med å kunne overta rutene til skandinavias fallerte stolthet?

- Jeg håper virkelig det går bra med SAS. Vi kjenner dem og vet vi kan konkurrere mot dem. I SAS vet vi vet hva vi har, men ikke hva vi får, sier Kjos.

- Er det noe som kan stikke kjepper i hjulene for dere i 2010?

- Ikke som jeg vet. Og dersom du tenker på oljeprisen så har vi allerede kjøpt 30 prosent av vårt forbruk i år til en fast pris, sier Kjos.

Selskapet HBK Invest, hvor Bjørn Kjos eier 90 prosent og hans makker Bjørn H. Kise eier 10 prosent, har nesten 9,5 millioner aksjer i Norwegian, tilsvarende 27,77 prosent av selskapet. Torsdag stiger aksjen mest av alle på Oslo Børs med 9,87 prosent til 1125 kroner til en markedsverdi på vel 4,2 milliarder kroner.

Det gjør at Norwegian-toppen har verdier i selskapet for over 1,1 milliarder kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere