*Nettavisen* Økonomi.

- Jeg har noe viktig å fare med

Alle lytter når Herbjørn Hansson opptrer på CNBC. Rederiet er verdt 1 milliard dollar.

LONDON (NA24 ): Når Hansson snakker, lytter verden.

Dette er onsdagen tankreder Herbjørn Hansson ser inn i tv-kameraer og taler til et stort publikum. Samme dag fikk 40.000 aksjonærer i Nordic American Tanker Shipping servert gode nyheter om både rekordstort overskudd og solid utbetaling av utbytte fra rederiet.

NA24 - din næringslivsavis

Begge deler er nesten blitt en vane – ettersom dette er syvende gang Herbjørn Hansson (58) sitter i New York og opptrer som global synser om energi og tankfart på amerikanske CNBC, verdens største tv-kanal for finans.

- Dette med CNBC er blitt en tradisjon. Jeg har inntrykk av at tv-kanalen inviterer meg fordi de mener jeg har noe viktig å fare med når det gjelder utsikter innen energi og særlig innen olje og tankfart. Disse intervjuene pleier å være god reklame for rederiet og i etterkant får vi alltid mange reaksjoner, sier Herbjørn Hansson til NA24 på telefonen fra New York før intervjuet med CNBC onsdag ettermiddag norsk tid.

Millionutbytte
Styreleder Hansson i Nordic American Tanker Shipping (NAT) har også sendt ut gode nyheter til aksjonærene i selskapet – nemlig kunngjøringen at det skal utbetales nye 165 millioner kroner i kvartalsutbytte. Også på egne vegne er Hansson fornøyd – han er nemlig selskapets største aksjonær og eier dessuten 80 prosent av driftsselskapet i Sandefjord.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Jeg må jo erkjenne at NAT har vært en suksesshistorie. I gjennomsnitt har aksjonærene fått utbetalt 14 prosent avkastning de siste åtte årene, og av alle internasjonale rederier har vi vært det mest aktive på børsen i New York, sier en fornøyd Hansson.

Årsregnskapet viser et nettooverskudd på 425 millioner kroner, som er 130 millioner kroner mer enn året før. Det spesielle med NAT er at det utbetales mer utbytte enn størrelsen på selskapets nettooverskudd.

Holder hva vi lover
- Det vi gjør, er å vise resultater og holde hva vi lover. Da blir aksjonærene fornøyde, noe som er svært viktig for oss. Vi har liten gjeld og fokuserer på avkastning, utbytte og aksjekurs. Det er ikke viktig å ha mye kontanter i selskapet, sier Hansson.

NAT har en tankflåte på 12 skip, alle på cirka 150.000 tonn eller såkalt suezmax’er. Dagens marked gir en inntekt på 40.000 dollar om dagen per skip, mens NAT begynner å tjene penger når inntjeningen er mer enn 9500 dollar dagen. Men når inntjeningen er på topp, kanskje rundt 100.000 dollar dagen, forstår man at inntjeningen i slike perioder er eventyrlig.

- Vi skal vokse og har derfor planer om å kjøpe nye skip – kanskje til og med fordoble flåten. Når og i hvilket tempo dette vil skje kan jeg ikke si noe om, men det blir neppe i det tempoet vi har hatt de to siste årene da vi tredoblet flåten fra fire til tolv skip, sier Hansson.

- Derfor forlot vi Oslo Børs
NAT er registrert på Bermuda, notert på børsen i New York og drives fra Sandefjord. Selskapet ble etablert i 1995 og frem til 2005 var NAT både på børsene i Oslo og New York. Da ble NAT tatt av Oslo Børs. Hansson kom med en siste hilsen som ikke var til å misforstå: - Det er ikke miljø her i landet for nye ideer.

- Årsaken var at det innen børs og finans i Norge liten omsetning ingen interesse, og vi valgte derfor å konsentrere oss om en børs som er 500 ganger større. I USA er det slik at har du en god idé, finnes det alltid penger og interesse fra investorer for å få planer gjennomført. I dag tror jeg nok finansmiljøet i Norge skjønner hva vi driver med.

Hansson mener shipping-toget er gått for Norge som skipsfartnasjon.

- Alle norske rederier registrert i utlandet blir der de er og mange av de som er i Norge nå kommer til å flagge ut. Men vår daglige drift fortsetter fra Sandefjord og vi kommer til å benytte oss av norske tjenester – fra banker, meglere til skipsmaling fra Jotun, sier Herbjørn Hansson, som har 32 år bak seg i internasjonal shipping.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.