NA24.no

- Jeg kunne ikke gjøre noen ting i 25 år

Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)
Adam hadde svulst i ryggmargen. Nå grisebanker toppsjefen alle i bordtennis.

Toppsjefen i cruisegiganten Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) Adam Goldstein er ikke som alle andre toppsjefer. Da han gikk på prestisjeuniversitet Princeton i 1981 fikk han påvist en svulst i ryggmargskanalen hans, og han måtte gjennom en operasjon for å få den fjernet. Siden har han slitt med kroniske ryggsmerter.

- Det er vanskelig å forstå, men jeg kunne ikke gjøre noen ting i 25 år. Ingenting, sier han og slenger oppgitt ut med armene, sier Goldstein til Nettavisen NA24.

Først i 2005 kunne han igjen begynne å trene.

- Det var da jeg var om bord i «Freedom» (of the Seas red.anm.) jeg oppdaget at jeg kunne bruke ellipsemaskinen.

- Jeg har faktisk vært i Kina og spilt
Fra der har den nå 53 år gamle toppsjefen bare blitt sprekere og sprekere.

- Hva gir det deg å spille bordtennis?

- Det gir meg avkobling. Men dette er bare en hobby. Jeg løper mye, og konkurrerer på 1500-meter. Jeg trener seks ganger i uken, på bane, på veien og i treningsstudio. Hvis jeg ikke hadde løpt så mye så hadde jeg nok spilt bordtennis mye mer, sier 52-åringen, som håper å kunne bryte 5-minuttersgrensen på 1500m.

- Men har du noen gang slått en kineser i bordtennis?

- Jeg, det har jeg. Jeg har faktisk vært i Kina og spilt, svarer han, som startet å spille bordtennis for første gang da han var tolv år gammel.

Om han klarer å slå en kineser, har Goldstein større problemer med svensker, i hvert fall en.

- Jeg slår ballene bra nok
Da RCCL-direktøren var på snarvisitt i Norge utfordret han tre svensker som lever av å selge blant annet turer med RCCL. Goldstein var full av selvtillit etter åtte års samarbeid med en personlig bordtennisinstruktør.

De to første motstanderne valset amerikaneren lett over. Men tredje motstander, David Malmberg i Wonder Cruises, var hard nøtt å knekke. Amerikaneren måtte tåle et marginalt tap mot svensken.

- Jeg slår ballene bra nok for han, men jeg må gjøre noen justeringer på det defensive. Jeg klarer ikke lese hva han gjør, og gir han for mange poeng, sier en ivrig Goldstein, som mener treneren kunne hjulpet ham å lese spillet og deretter gjøre justeringer.

- Hvem har lært deg å spille slik? spør Goldstein den svenske motstanderen.

- I klassen min på skolen var det to som var blant de tre beste i Sverige, og vi spilte mye i friminuttene, og de lærte meg triks, svarer Malmberg, som til og med hadde med seg egne bordtennisracketer.

Finansiering i finanskrisen
RCCL fikk seg en kraftig knekk i forbindelse med finanskrisen i 2008, men har siden gjort det meget sterkt. Både gjelden og aksjekursen har tatt seg kraftig opp igjen. Driftsmessig leverer de gode resultater og tar innpå sin sjefskonkurrent Carnival på marginene.

- RCCL-aksjen, og gjelden for den saks skyld, følger verdensøkonomien opp og ned. Er det ikke vanskelig å styre finansene ut ifra slike forhold?

- Vi har vært flinke til å takle dette. Vi har vokst jevnt og trutt, i hvert fall i mine 25 år i selskapet. Vi er rundt 13-ganger større nå, enn da. Vi har klart det på tross av noen veldig tøffe perioder. Midt i finanskrisen klarte vi å finansiere våre største skip.

- Dere har alltid hatt en mindre margin enn Carnival, men forspranget minsker. Vil det fortsette?

- Det kan jeg ikke si, men det jeg kan si er at administrasjonen og ledelsen jobber sterkt med å levere bedre avkastning til våre aksjonærer, enten det er topplinjevekst, kostnadskutt, eller begge.

- NCL er best i klassen på marginer. Hva er det de gjør, som ikke dere får til?

- He, he. De får levert flere store cruise skip nå, og det vi vet er at jo større skip, jo bedre. For vår del gjelder dette «Oasis of the Seas» og «Allure of the Seas», som er verdens største cruise skip.

- Hvor store kan disse skipene bli?

- De to nevnte skip er meget viktige skip for oss, både på inntektssiden, men også på kvalitets siden. Historisk blir passasjerskip større, det er bare sånn det er. Så det er veldig lite sannsynlig at de to skipene forblir de største skipene lenge. Vi bygger foreløpig ikke større skip enn søsterskipene til de to, det gjør ingen andre heller.

Drømmeskipet
- Vi får levert noen ny skip de neste årene, samtidig som vi oppgraderer flåten, så vi har ingen ledig kapasitet til å se på å bygge enda større skip.

- Men når du sitter sammen med Richard Fain over en konjakk, hvordan ser drømmeskipet ut?

- Akkurat nå er vårt drømmeskip «Quantum of the Seas».

- Mange makrotall den siste tiden viser bedring. Opplever dere dette?

- Det vi har sett er at vi vårt resultat forbedrer seg hele tiden, selv om yielden ennå ikke er på nivået før finanskrisen. Vi er fornøyd med at flere makrotall viser bedring.

Sliter med oljen
Hotellindustrien er en sterk konkurrerende bransje til cruisebransjen. De har sluppet unna den høye oljeprisen som cruisebransjen har slitt med i lang tid.

- Det må ha vært utfordrende for RCCL?

- Det har vært veldig vanskelig oss og utfordret vår forretningsmodell. Vi er meget fornøyd med at modellen fungerer med de oljeprisene man har sett de siste årene. Det har presset oss til å bli mye mer effektiv.

- Så du er fornøyd med at det foreløpig ikke har brutt ut krig i Syria?

- Selvsagt. Krig er ikke bra for vår forretning. Vi vil ikke ha krig. Men vi ser at negative hendelser oppstår fra tid til annen, og da er det viktig at vi har en forretningsmodell som er sterk nok til å takle slike hendelser.

Norsk storeier
De to største aksjonærene i RCCL, den norske Anders Wilhelmsen-familien og den Chicago baserte Pritzker-familien, som blant annet eier hotellkjeden Hyatt, hadde i alle år en aksjonæravtale, at de ikke skulle selge. Den har nå utløpt.

- Skaper det problemer for selskapet?

- I 1988 ble de 50 prosent partnere i RCCL. Da var det meget fornuftig at de hadde en aksjonæravtale. Vi har siden blitt et notert selskap som vokser meget fort. Deres eierandeler i dag er langt unna 50 prosent, så det er ingen fornuft som tilsier at en slik avtale er nødvendig lenger.

- Du kjenner Wilhelmsen-familien godt. Hvordan har de vært som eiere?

- Alt du trenger å se på er hvordan de reagerte da Carnival prøvde å kjøpe selskapet i 1988. To av tre aksjonærene aksepterte budet, mens Wilhelmsen fant en partner og benyttet seg av forkjøpsretten. De har vært meget viktig for RCCL. Helt klart. De har en passion for cruise.

Her kan du se toppsjefen spille bordtennis :

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere