NA24.no

- Jeg vil gjerne stille Stoltenberg et par spørsmål

Sist oppdatert:

Ryanair-sjefen skal avholde pressekonferanse.

Ryanair melder torsdag at de flyr toppsjef Michel O'Leary til Norge for å holde en pressekonferanse.

Meldingen kommer etter at statsminister Jens Stoltenberg (Ap) sa at han aldri har fløyet med Ryanair og heller ikke kommer til å gjøre det.

Her sier O'Leary at det er helt opp til hver enkelt hvem det er man velger å fly med, men stiller også Stoltenberg følgende spørsmål:

- Hvem er det du flyr med Stoltenberg? Flyr du med SAS som kutter lønninger?

Han mener også at fagforeningene som langer ut mot Ryanair gjør det for å dekke over at de godtar enorme kutt i SAS.

- Hvorfor etterforsker ikke Stoltenberg lønns- og jobbkuttene i SAS?

- Statsministeren er en kommunikasjonsfaglig mann, så han vet hva han gjør. Man kan si mye om han, men han er ingen løs kanon. Det ligger nok et motiv bak, sier PR-ekspert Haakon B. Schrøder til Nettavisen NA24.

Les også: - Uakseptabelt med årslønn på 110.000 kroner

Rektoren på Markedshøyskolen tror også at Stoltenberg kan ha hatt politiske motiver.

- Han kan ha politiske grunner til det. Som statsminister og forbilde vil han kanskje bruke pengene på norske flyselskap og støtte norske arbeidsvilkår. Selskapet har fått mye oppmerksomhet for vilkårene til de ansatte, så dette er kanskje forbrukerboikott fra Stoltenberg, sier Trond Blindheim til Nettavisen NA24.

De siste dagene har det kommet fram en rekke påstander om elendige arbeidsforhold i det irske lavprisselskapet. LO og andre fagforeninger boikotter Ryanair på grunn av de ansattes arbeidsforhold.

Gunnar Stavrum: - Det enkleste er å innføre en minstelønn

Storebrand har sågar trukket sine investeringer i selskapet ut av sin investeringsportefølje, og boikottet flyselskapet som en protest mot de ansattes dårlige arbeidsvilkår.

Haakon Schrøder: Det irske rasshølet

- Uten rot i virkeligheten
Sjefen for flyselskapet Michael O'Leary har avvist at Ryanair må forholde seg til norske arbeidslivsregler eller skatteplikt på Rygge.

HTML EMBED

O'Leary har sagt til NTB at han tar et søksmål fra en oppsagt flyvertinne med navn Alessandra Cocca med ro.

- Det vil aldri skje at vi blir nødt til å møte for noen norsk domstol. Saken vil bli avvist. Anklagene mot oss er uten rot i virkeligheten, og dessuten er det hevet over tvil at vi og våre ansatte må forholde oss til irske lover og regler også ved vår base på Rygge i Norge, sier O'Leary til NTB.

- Slenger dritt til alle
Michael O'Learys utspill i media vekker oppsikt.

- Michael O'Leary klarer ikke å spre noen «feelgood»-følelse. Han er konstant i opposisjon, slenger drit i alle retninger. Jeg har til gode å se noe positivt fra ham. Han er en irsk kjeftesmelle. Han mangler fullstendig vennlighet, sier Schrøder.

- Stoltenberg gir en kraftig signal om et selskap han styrer under, underforstått at andre skal velge det samme. Det blir det samme som om Stoltenberg skulle advare mot Rema 1000.

Kommentar: - Loven det er lov å bryte

Schrøder forteller at han aldri kommer til å velge lavprisselskapet.

- Bare jeg ser logoen får jeg vondt i magen og høydeskrekk. Mye kunnet vært annerledes om O'Leary hadde valgt en «annen approach».

Trond Blindheim har heller ikke bare positive ting å si om selskapet.

- Jeg har flydd to ganger med selskapet. Første gangen var et helvete. Vi kom litt for sent og måtte stå og se på at de andre sjekket inn i 30 minutter og betale et ekstra gebyr for å få være med.

- Velger Ryanair for prisen
Til tross for den negative medieomtalen, har ikke Ryan Air merket at kundene har sviktet.

- Vi kan ikke se noen tegn til en nedgang i salget enda, sier Hakkarainen til Nettavisen, som og henviste videre til pressekonferansen som finner sted torsdag kl 15.45 på Rygge lufthavn i Moss.

(artikkelen fortsetter under bildet)

INGEN NEDGANG: Ifølge salgs- og markedssjef for Norden Elina Hakkalainen har ikke opplevd negative salgstall etter den siste tids negative omtale i norske medier
INGEN NEDGANG: Ifølge salgs- og markedssjef for Norden Elina Hakkalainen har ikke opplevd negative salgstall etter den siste tids negative omtale i norske medier

Det overrasker ikke flyplasssjef på Rygge Pål Tandberg nevneverdig.

- Det er vanskelig å hakke hull på en så solid forretningsmodell som Ryanair har. Vi må huske at det er mest Parat og SAS som står for kritikken. Og det er heller ikke første gang konkurrentene roper, sier Tandberg til Fredrikstad Blad.

- Pris betyr mest når forbrukere planlegger reiser, og folk velger Ryanair på grunn av pris, legger han til.

Tandberg sier til Nettavisen at han ikke tror kritikerne ville flydd med et lavprisselskap som Ryanair uansett. Han tror dagens pressekonferanse vil være viktig for Ryanair-sjefen.
- Han vil nå ha muligheten til å komme med sine svar, etter å ha blitt møtt med mye enveis-kritikk en stund nå, sier Tandberg.

- Under enhver kritikk
Auf har oppfordret folk til å boikotte Ryanair.

- Vi har milevis med eksempler på at ansatte i Ryanair behandles dårlig. Arbeidsvilkårene er under enhver kritikk, mener leder Eskil Pedersen.

LIVEDEKNING FRA PRESSEKONFERANSEN:

HTML EMBED

Her kan du se utdrag fra avtalen for kabinpersonale i Ryanair:

Generelt:
* Kontrakten gjelder for tre år. Den kan når som helst sies opp av arbeidsgiveren. Oppsigelsestid fra null dager og opp til to uker for dem med lengst ansiennitet. Prøvetiden er 12 måneder.
* Den ansatte trekkes 200 euro dersom han eller hun sier opp før det er gått 15 måneder. Dette kalles «administrative kostnader».
* Streik og deltakelse i markering ved arbeidskonflikt som går ut over servicen er oppsigelsesgrunn.
* Arbeidssted er Rygge, men flytting kan når som helst pålegges. Kostnadene må i så fall dekkes av den enkelte.
* Alt ved arbeidsforholdet er underlagt strenge taushetsbelagte regler. Brudd anses som grov tjenesteforsømmelse og er oppsigelsesgrunn. Rettslige krav følger.

Lønn:

* Timelønnen er 16,20 euro – ca. 122 kroner – per flytime. Ingen tillegg for arbeid i helger eller på helligdager. Årslønn tilsvarende ca. 115.000 kroner.
* Alt fravær, uansett grunn, trekkes i lønn.
* Den ansatte må være tilgjengelig på et visst antall «stand by»-vakter der vedkommende må kunne stille på jobb i løpet av en time. Ingen kompensasjon.

Trekk:

* Arbeidstaker må selv dekke kostnadene til ID-kort og uniform. Uniform-trekket er 30 euro i måneden i ett år.
* Selskapet har rett til å trekke den ansatte i lønn for blant annet manko i kassen etter ombordsalg, varesvinn, utestående parkeringsbilletter, kursavgift, uniform og ID-kort. Det presiseres at listen ikke er utfyllende.
* Dersom trekket skulle overstige lønnsutbetalingen, forfaller resten innen 14 dager. Deretter påløper gebyr, renter og eventuelle rettslige utgifter.

Sykdom:

RYANAIR-SJEF: Michael O'Leary
RYANAIR-SJEF: Michael O'Leary

* Ingen sykepenger fra arbeidsgiver.
* Egenmelding må fylles ut og leveres første fraværsdag med inngående beskrivelse av symptomer og plager.
* Den ansatte kan pålegges å oppsøke lege som Ryanair har avtale med. All informasjon fra konsultasjonen tilhører selskapet.

Ferie og fri:

* 20 feriedager i året må avtales i god tid. Det presiseres at ferien når som helst kan inndras. Ubrukt ferie kan ikke overføres.
* Den ansatte kan pålegges å ta ut minimum fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
* Ubetalt permisjon kan i tillegg innvilges etter søknad. Den kan når som helst inndras dersom selskapet har behov for at du likevel stiller på jobb.

- Jeg er et rasshøl
Ryanair ledes av Michael O’Leary, som uten tvil er en av de mest omstridte topplederne i verden. Da Nettavisen NA24 møtte han i fjor sparte han ikke på kruttet.

- Jeg ble født et rasshøl, og jeg har blitt et enda større rasshøl med årene. Men forskjellen på dette rasshølets flyselskap, er at vi har skapt 8000 jobber. Når piloter fra SAS, British Airways, Span Air og Malev får sparken, kommer de løpende til dette rasshølets flyselskap og får jobb.

Han forklarte hvordan han ble toppsjef i selskapet på følgende måte:

- Jeg ble først og fremst sett på som en «Boy Genious», og det er ikke mange av dem i Irland. Jeg er også utrolig kjekk, vanvittig talentfull, og en dyktig velgjører, så jeg var det opplagte valget til å lede dette drittselskapet som ingen andre ønsket å lede, tilbake i 1988.

Den gang spådde han at Ryanair om 10 år vil vi være dobbelt så store og frakte 150 millioner passasjerer.

Les hele intervjuet: - Jeg ble født et rasshøl

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere