NA24.no

- Kan bli tvunget til pilot-konkurs

Norwegian-sjef Bjørn Kjos (tv) og professor Frode Steen under NHH Forum.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos (tv) og professor Frode Steen under NHH Forum. Foto: Marit Hommedal (NTB scanpix)
- De som vet best hvor lenger streiken kan pågå, er Norwegian og pilotene. Jeg håper spesielt pilotene vet det, sier NHH-professor.

Norwegian har mandag bedt om frivillig lønnsnemnd.

- Jeg tenker at det at Norwegian ønsker lønnsnemnd avspeiler at de leter etter en løsning. Det er ikke uvanlig i norsk næringsliv at man ber en tredjepart komme inn for at denne skal finne en balansert avtale, men som oftest heter dette voldgift, sier Frode Steen, professor på NHH og ekspert på luftfart, til Nettavisen.

Reagerer på avslag
Men Parat kontret kjapt med å avvise en slik forhandling.

Les mer: Nekter å godta Kjos siste forslag

Det får flere til å reagere. 

- Sympatireaksjonene til støtte for pilotene blir ikke sterkere etter dette. Det er noen punkter de ikke klarer å enes på og det kunne kanskje en tredjepart fått til å løse, sier Steen.

Elin Ørjasæter, førstelektor ved Markedshøyskolen, mener at en lønnsnemnd ville vært et godt alternativ.

- Når de sier nei, så vil de miste veldig mye sympati. Det er veldig vanskelig å forstå, sier hun.

Elin Ørjasæter ble veldig overrasket over at Parat ikke ville inngå lønnsnemnd.

Steile parter
Utspillet til Norwegian kom etter at Nettavisen mandag avslørte at partene stod steilt mot hverandre.

Les mer: «Helomvending» i Norwegian-streiken

Partene har vært steile i lang tid. Piloter har blant annet lagt ut en rekke kommentarer på Norwegians intranett med sterk ordlyd.

Les mer: - La oss konke Norwegian, så får vi nye eiere

Kan bli slått konkurs
De streikende pilotene er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway. Torsdag ble det kjent at Norwegian overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskaper.

- De som vet best hvor lenger streiken kan pågå, er Norwegian og pilotene. Jeg håper spesielt pilotene vet det, sier Steen.

- Kan det gå så langt som at selskapet pilotene er ansatt i blir slått konkurs?

- Jeg tenker at dersom denne konflikten går for langt, så er det ikke snakk om man kan slå selskapet med pilotene konkurs, men heller om man kan la være, sier han. 

Ved å overføre kun pilotene til de nye selskapene blir 30 fly skånet fra et mulig konkursbo. Slår Norwegian et selskap med fly konkurs, vil ikke flyene kunne bli utleid eller solgt.

Les mer: Sjakktrekket som kan sette pilotene ut av spill

- Det jeg er sikker på er at Norwegian har gode juridiske rådgivere for det er såpass drastiske valg selskapet gjør. 

- Mangler ikke på krutt
Fra 4. mars har så godt som alle innenriksavganger i Skandinavia vært innstilt, i tillegg til de fleste flygingene mellom de tre landenes hovedsteder. 150.000 passasjerer er rammet og 800 kabinansatte er permittert.

Partene har også langet kraftig ut mot hverandre i media.

- Det mangler ikke på krutt. Det er nok derfor partene har valgt å gå i hemmelighet med forhandlingen, sier Steen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere