NA24.no

- Kjøper samme bilen, betaler 20–30.000 kroner mer

Toyota Avensis
Toyota Avensis (Toyota)
Smarte biljøpere, og eiere, sparer fort 10.000 kroner året på bilkjøp og bilhold. Her er triksene.

- Du kan spare ti tusen i året på smarte bilkjøp og bilbytter, sier privatøkonom Endre jo Reite i Sparebanken 1 SMN.

Ifølge Reite viser bankens egne tall at det ofte fem til ti prosents forskjell i hva kundene i Sparebank 1 SMN ender opp med å betale for samme bilen.

Reites analyse av tallene viser også at noen ganger er merprisen kundene betaler like stor som gjennomsnittlig verditap ved å eie bilen ett år ekstra.

- Mange vet ikke hvilke muligheter det er for å prute ved bilkjøpet, og er lite bevisst på hvilke utstyr de velger når de kjøper bil. Bytter du bil med eksempelvis 3-5 års mellomrom så betyr disse forskjellene fort en årlig merutgift på opptil 10.000 kroner i året i økt kjøpspris og lavere salgspris for bruktbilen din, sier han.

Nybilkjøp fra forhandler
- Preferanser i forhold til valg av bilmerker er ofte mer følelse enn fornuft. Ikek la følelsene løpe av sted, husk at mellom ulike bilmerker er det store forskjeller i pris og verdifall, sier Reite.

Endre Jo Reite Sparebank 1 SMN


Hans oppfordrer nybilkjøpere til å tenke over følgende tre punkter:

1. Kommer det nye modeller med vesentlige endringer, kan det medføre stort verdifall på biler kjøpt rett før endringene. Selv om det kan virke som du gjør et ”godkjøp” ved å kjøpe en utgående modell med en rabatt, så er dette bare en god idé dersom du skal beholde bilen lenge. Skal du bytte etter noen år så vil du merke at verdifallet på utgående modeller er langt større enn på nye modeller.

2. Listeprisen er et utgangspunkt for prisdiskusjon, og ikke den prisen de fleste betaler. Det er vanlig å oppnå rabatt på 5-10 % av bilens pris før avgifter, som kan utgjøre 10-30.000 kroner. Prutningsmonnet er størst på de dyrere bilmerkene, og det er også lettere å få med mer utstyr enn å få en rabatt i kroner. Årsaken til dette er at utstyret har en høy fortjeneste- margin, og at forhandler derfor ikke gir deg mer enn 20-40 øre for hver krone i ekstrautstyr du får med.

3. Valg av ekstrautstyr/fargekombinasjoner påvirker bilens attraktivitet i bruktmarkedet. Stor forskjell på ekstrautstyr på småbil kontra mer kostbare biler. Dette kan være ting som automatgir, farge på bil (svart, grå og sølv), kvalitet på seter, tilhengerfeste, handsfree-løsning (bluetooth) etc.

Selg etter fire, fem år eller ved 90.000 kilometer
- Hvor lenge bør man eie en bil?

- Verdifallet på en bil er størst de første årene. Allerede når du kjører bilen ut fra forhandler vil verdifallet være over ti prosent, og du kan regne med 15-20 prosent verdifall første året. Dersom du liker å kjøre ny bil vil det derfor være gunstig å beholde bilen litt lengre enn tre år. De årene du beholder bilen vil ha lavere og lavere verdifall, og du får derfor en kraftig reduksjon i bilkostnadene ved å eie bilen noe lengre enn tre år. Er du fast bestemt på å selge etter tre år så kan du regne med at bilholdet kommer til å koste deg 10-20.000 kroner mer i året enn dersom du har mulighet til å vente et år eller to lengre før du bytter, sier privatøkonomen.

Ved rundt 90-120.000 km har de flest bilmerker en dyrere service, og driftskostnadene begynner å øke når denne kilometerstanden nærmer seg.

- Hvis du likevel skal bytte kan derfor tidspunktet for salg være enten fire til fem år eller før kilometerstand når 90.000 kilometer, sier han.

Sluker ikke alle rådene
Privatøkonomieksepert Rune Pedersen deler ikke alle oppfatningene til Reite.

- Å prute på bilkjøpet er helt klart mulig, spesielt på tilleggsutstyr. Når det gjelder prutningsmonn på fem til ti prosent på ny bil hos forhandler er det for mye etter min mening. Jeg er heller ikke enig i at det nødvendigvis er ulønnsomt å kjøpe en utgående modell. Får du et avslag som har tatt hensyn til verdifallet på grunn av at ny modell er på vei, for eksempel 50.000 kroner i avslag, kan det godt hende at det lønner seg likvel, sier Pedersen.

Rune Pedersen smartepenger.no


Han tror mange regner verdifallet på den utgående bilmodellen med utgangspunkt i listepris, noe som gir et svært høy verdifall.

- Det er kjøpsprisen man her skal sammenligne med. Det er ikke noe statistikk som viser at verdifallet er noe større på utgående modeller, sier Pedersen.

Store forskjeller mellom bilmerker
Reites råd om å bytte ved 90.000 kilometer er Pedersen ikke udelt enig i.

- Jeg ville vært forsiktig med å si at det lønner seg å bytte ved 90.000 km. Her er det kjempestor forskjell på merker og modeller. Sannsynlig utvikling i reparasjonskostnader vil ha helt forskjellige kurver. Servicekostnader vil også være forskjellig, men de vet man hva vil være. Et annet moment er at de fleste bilene har fem års garanti (eller til kjørte 100.000 km). Her må man ta en konkret vurdering ut fra den modellen man har, sier Pedersen.

smartepenger.no finner du en rekke kalkualtorer som hjelper deg med bilkjøpet:

Bilkostnadskalkulator

Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil. Kalkulatoren kan også beregne sannsynlige reparasjonsutgifter ut fra bilklasse og kjørelengde.

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/872-bilkostnader

Bilmodellvalgkalkulator

Kalkulatoren gir deg svaret på hvor mye du kan spare på å gå ned én bilmodellklasse.

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1752-bilmodellvalgkalkulator

Bilkjøpskalkulator

Kalkulatoren gir deg en modell for å kunne sammenligne et nybilkjøp, med kjøp av en tilsvarende brukt.

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1838-bilkjopskalkulator

Privatleie av bil - kalkulator

Kalkulatoren sammenligner kostnadene ved å leie eller eie bilen over en treårsperiode.

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1628-kalkulator-privatleie-av-bil

Oversikt over garantiordningene for de forskjellige bilmerkene

http://www.smartepenger.no/faktabank/bilokonomi/1854-bilgaranti

Bilorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) gir Nettavisens lesere følgende råd ved bilkjøp og bilsalg:

Riktig utstyr bidrar ofte til raskere salg, men ikke alltid til høyere pris.

Manglende forhandlinger om pris og utstyr (pruting) medfører ofte høyere kjøpspris.

Innhent gjerne tilbud flere forhandlere. Her kan det være penger å spare.

Utgående modell kan være populær hvis ny modell har barnesykdommer, men dette er unntakene.

Kan være lettere å prute på en bil forhandleren har på lager, enn en som blir bestilt spesielt for kjøper.

Stor bil er ofte mer sensitiv for manglende utstyr enn liten bil.

Modellbytte og endrede trender kan påvirke bilens annenhåndsverdi.

Viktig ved salg at servicer er fulgt og at disse er stemplet i serviceheftet. Ofte bedre med bil som er kjøpt ny i Norge enn en som er bruktimportert.

Rengjort bil og fine bilder hjelper også ved salg.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere