NA24.no

- Kjøpesentre truer byene

Sist oppdatert:
Rapport advarer mot å la sentrum dø ut til fordel for voksende kjøpesentre.

- Kjøpesentrene truer fortsatt sentrum. Kommunene har ikke lært hvor viktig sentrum er for byene. Det er en utfordring, sier Jon Guttu, forsker ved Norsk institutt for by- og regionforskning, til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Guttu har utarbeidet rapporten «Pilotarbeid for miljøvennlige byer» på oppdrag for Miljøverndepartementet.

Rapporten oppsummerer de fire temaene: Byomforming, sentrumsutvikling, miljøvennlige arbeidsreiser og miljøsoner. Blant annet peker den på noen trender i byutviklingen, som at sentrum endrer innhold.

Levende sentrum er fluepapir
- Sentrum bærer på byens identitet. Om man får sentrum til å fungere, får byen godt omdømme og økt konkurransekraft, sier Guttu.

Sentrumsområdene har gjennomgått store forbedringer i løpet av de siste 10 til 15 årene og i mange byer fremstår sentrum som byens storstue, ifølge rapporten. Men Guttu hevder at kjøpesentrene truer storstuen.

- Hvis sentrum mister handelen, har man mistet en vesentlig drivkraft for byen, sier Guttu.

Ifølge rapporten tilegner kjøpesentrene stadig mer av handelsomsetningen.

Byene krymper
- Småbyer og tettsteder blir tapere. I Europa er det klare tendenser til vinnere og tapere i byutviklingen. Berlin for eksempel har blitt en krympende by. I USA har dette vært tilfellet lenge. Norge har foreløpig vært heldig fordi både byene og ressursene ligger langs kysten. Men vi ser tendensen også i Norge, sier Guttu.

- Blant annet derfor er det viktig at sentrum i byene er konkurransedyktige, sier Guttu.

I byer som Gjøvik og Larvik ligger sentrum øde som spøkelsesbyer etter at nye shoppingsentre har blitt de nye tilholdsstedene for lokalbefolkningen.

Sentra hindrer lekkasje
Men handelsstanden ser på dette fra et annet perspektiv.

- Bysentrene har vekst, så lenge det er en konsentrasjon av handlegater, men kjøpesentrene har nok tatt en relativt større markedsandel enn bysentrene. Det er snarere slik at regionene konkurrer med hverandre, sier Jarle Hammerstad, informasjonssjef i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon til NA24.

- Det kan være viktig for en region å ha et kjøpesenter for å unngå handelslekkasje. For publikum er det viktig å ha en konsentrasjon av kjøpetilbud og tilgjengelighet. Det siste kan av og til være en utfordring for bysentrene, sier Hammerstad.

For Drammen er satsingen på nytt bysentrum i ferd med å endre byens omdømme, og dermed trekke boligpriser opp, å lokke til seg investeringer, kompetanse og gode skattebetalere. Byvekst er mantra for fremgang, ifølge rapporten fra Miljøverndepartementet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere