NA24.no

- La oss konke Norwegian, så får vi nye eiere

Bjørn Kjos, som selv er pilot, blir angrepet av sine egne, blant annet på SMS og selskapets eget intranett.
Bjørn Kjos, som selv er pilot, blir angrepet av sine egne, blant annet på SMS og selskapets eget intranett. Foto: NTB scanpix/montasje Nettavisen
Sist oppdatert:
Piloter i strupen på Bjørn Kjos.

Det skal fortsatt være steile parter i konflikten mellom Norwegian og selskapets skandinaviske piloter.

Les mer: Helomvending i Norwegian-streiken

Pilotene har i lang tid hatt et hatsk forhold til ledelsen, både på SMS og i selskapets eget intranett.

Knallhard ordbruk, der flere tar til orde for rett og slett å kjøre hele selskapet konkurs.

De steile partene kan illustrere hvorfor det pågår så harde forhandlinger.

En SMS sendt av en Norwegian-kaptein forrige uke, som Nettavisen har fått tilgang til, illustrerer kampviljen:

Her er en SMS som en kaptein sendte forrige uke.

«Meget bra jobbet og god taktikk. Ikke gi dere på målstreken. De fleste jeg snakker med vil heller gamble på en konkurs i konsernet og at kortrutene blir solgt til nye eiere enn å fortsette krangling og usikre arbeidsforhold. Vi tror også at BK (Bjørn Kjos red. anm.) og hans dårlige ledere kjører hele konsernet konkurs med langrutesatsingen og feilslåtte strategier. Vi tror at kortrutene har livets rett under nye eiere som vil drive seriøst.»

«Ikke gi dere !!!»

- Ingen ville hatt jobb uten piloter
Også på selskapets egne internsider har det blitt publisert en rekke kommentarer som inneholder sterk kost. Blant annet skriver ansatte under fullt navn følgende:

«Reisen ned i kloakken stopper her og nå!! Jeg vil heller synke og ta selskapet med meg, enn å delta i den komplette ødeleggelsen av våre, og alle andre kollegers, arbeidsbetingelser.»

«Dersom det ikke var noen piloter, så ville ingen på Fornebu hatt jobben de har i dag!!! Det ville ikke vært behov for sikkerhet på flyplassene, ingen flyveledere, og ikke engang flyplasser.»

«Sannhet er det første offeret når det blir erklært krig. Bare husk, vi startet den ikke, men jeg vil gladelig kjempe den.»

«Om ledelsen synes vi flyr for lite, så er det jo fint om vi får tilbake flightene våre.»

Når Nettavisen fremlegger dette for informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen hos Norwegian har han følgende kommentar.

- Vi synes det er trist at kolleger har slike holdninger, når vi samtidig opplever at andre jobber døgnet rundt for å ivareta de berørte passasjerene våre så godt som mulig.

Fakta: Fakta om Norwegian-pilotenes lønnskompensasjon og arbeidstid:

Klikk for å åpne faktaboksen
 
  • Lønn: Snittet 2014 for kaptein 1.142.172 kroner og pilot 744.468 kroner
  • Jobb på fridag: Kaptein 12.000 kroner, styrmann 7.900 kroner
  • Arbeidstid: 17 dager i måneden, rundt 750 timer i året
  • Pensjon: Ytelsespensjon
  • Forsikring: LOL - 60G - engangsutbetaling 5,3 millioner kroner

- Pilotene står samlet
Parat sier at de streikende pilotene står samlet i kampen.

- Pilotene står samlet skulder til skulder. De har vært klar over hele veien at dette ville bli krevende, men alt som har skjedd så langt i konflikten, har sveiset dem enda tettere sammen, sier Arve Sigmundstad til Nettavisen.

- Så dere har fortsatt kampvilje?

- Jeg vil ikke bruke det ordet, men vi står samlet, sier Sigmundstad.

Streiken har hittil rammet rundt 150.000 passasjerer. Forhandlinger pågår, men det er ikke usannsynlig at titusener vil bli rammet også tirsdag.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!


Her kan du se noen av kommentarene på Norwegians intranett.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere