*Nettavisen* Økonomi.

- Laksesalg er som narkosalg

Foto: Lise Åserud (SCANPIX)

Arne Hjeltnes på harrytur.

24.10.08 14:36

STRÖMSTAD (NA24): TV-tryne og markedsføringsmann, Arne Hjeltnes, delte fredag av sin internasjonale erfaring med å markedsføre norsk laks i utlandet, under Mediaforums Fagkonferanse.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Det å pushe laks i Asia er på mange måter som å selge narkotika. Det er viktig å begynne tidlig. Og så er det veldig viktig at du får prøve gratis første gangen, smilte Hjeltnes til stor latter fra salen.

Hjeltnes mener Norge må satse mer på markedsføring. Han dro fram det økonomiske veksten i Østen og etterlyste vår tilstedeværelse i disse markedene. Han sammenlignet oss med svenskene og danskene som han mener er langt flinkere til å markedsføre seg selv i utlandet.

- Vi har unike produkter som ingen andre har, sa han.

- Men vi må også ha kunnskap om markedene vi skal inn i, fortsatte han.

Har medisinen
Hjeltnes påpekte også at asiatene er flinkere til å presentere vår egen fisk enn det vi selv er. Han dro også fram helsetrenden som en viktig faktor i markedsføringen av norsk fisk.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Norge har medisinen som kan redde verden. Den sunne gode, omega-3 rike norske laksen, reklamerte han.

- Vi må bli flinkere til å fortelle hvor produktet kommer fra. Asiatene vil ha laks som kommer fra det «cold clear water».

Etterlyser handling
Den kjente TV-profilen var også innen markedsføringen av Norges som reisemål og etterlyste også her en sterkere markedsføring.

- Hva skal vi gjøre, spurte han salen og ga svaret selv.

- Vi må slutte å snakke og begynne å markedsføre. Norge har en tendens til å utrede.

Han rundet av den drøye halvtimen med å sitere turkamerat og tv-kollega Arne Brimi.

- Det er mye større sjanse for å lykkes hvis du er veldig god enn hvis du er dårlig. Innsats alene er ikke nok.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.