NA24.no

- Mangler 90.000 ansatte

Shippingbransjen varsler alarmerende mannskapskrise om kun fire år.

OSLO KONSERTHUS (NA24): - Det som skjer er at selskapene stjeler personell fra hverandre, og det presser prisen, sier Sevan-sjef Jan Erik Tveteraas.

NA24 - din næringslivsavis

Rekrutteringsselskapet OSM Group helte kaldt vann i blodet til shippingfolket under seminaret Marine Money med de dystre spådommene

Lønnspress
OSM Group viste til et eksempel hvor en polsk shippingoffiser tjente rundt 4.000 dollar i måneden i 2005.

- I dag klarer du ikke skaffe den samme mannen til under 10-12.000 dollar, sier styreleder Jan Morten Eskilt i OSM Group.

Spesielle europeiske regler gjør at shippingindustrien må ha spesielt sertifisert personell, så Fillipinene, og India blir heller ikke løsningen på farten i Europa.

- Dette er fortsatt en av viktigste strategiske utfordringene i bransjen, sier Tveteraas.

Utfordringer
Ifølge en undersøkelse vil shippingbransjen mangle hele 90.000 offiserer i 2012.

- Det er folk som fører skipene, det må vi ikke glemme, sier Jan Morten Eskilt.

Flere og flere nyutdannende i sektoren går til landbasert virksomhet på bekostningen av shipping. De nye skipene har også mindre plass til å utvikle lærlinger om bord.

Utdanning
Siden 1990 til 2008 har det heller ikke vært noen reell økning i antall personell som utdanner seg i takt med flåtens vekst.

- Jo mer avanserte skip, krever mer spesialisert personell, sier Eskilt, og legger til at Polen normalt har vært en bra base for å hente gode folk.

- Men det blir det kun utdannet 700 offiserer hver år, og det hjelper ikke på hovedutfordringen, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere