*Nettavisen* Økonomi.

- Markedsføring er mer enn annonser

Foto: Red Media

Red dobler den digitale kapasiteten.

10.08.12 10:43

Digitalisering av reklame og eksplosiv vekst i digitalt mediekonsum betyr større integrering av tjenester. Mediebyråets rolle endrer seg med behov for mer av både analyse og kreative konsepter.

Ifølge pressemeldingen er det stor økning i etterspørsel etter digitale tjenester som gjør at Red Media Consulting på kort tid har ansatt fire nye i det digitale teamet i mediebyrået. Markedsføring gjennom digitale medier er i dag langt mer enn bare plassering av annonser, man må kunne håndtere alt fra sosiale medier til ehandel og sanntidshandel med annonser, hevder de.

God vekst
– I tillegg til at vi øker medievolumet på digital i tråd med god vekst i Red har vi også utviklet en rekke nye tjenester som er godt mottatt i markedet innen optimalisering, webanalyse og konseptutvikling, Dette har gjort det nødvendig for oss doble bemanningen , uttaler Sigurd J. Vik, partner og leder for digitale medier i Red, i en pressemelding.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

– Med dette er vi ni digitale spesialister i Red Media Consulting, og vi har ytterligere fjorten digitale hoder i de øvrige selskapene i Red Gruppen. Vi har som mål å være helt i front, fortsetter han i meldingen.

Han forteller at det er en løpende intern konkurranse med datterselskapet Red Performance om å være best på analyse.

– Det er selvfølgelig en morsom måte å skape motivasjon, men når vi for eksempel forvalter flere millioner reklamekroner på Facebook må vi kunne regne på om vi bør bruke noen av annonsekronene til å utvikle et kreativt konsept som vil gi like stor effekt, sier han i meldingen.

Fyller opp digitalavdelingen
Det siste halvåret har fire nye mennesker funnet sin plass hos digitalavdelingen i Red. Jenny Hultqvist kom fra Semway Norge og jobber nå som analytiker i Ad Ops-avdelingen. Rådgiver og konseptutvikler Magnus Giving ble hentet fra markedsavdelingen i Oslo Nye Teater, og har også jobbet i DM-Huset. Trine Hviding fyller rollen som rådgiver og har fra før lang fartstid innen reiseliv og flybransjen. Svend Anders Karlsen-Moum, som ikke er med på bildet, kom fra Mec for å fylle rollen som e-handelsrådgiver hos Red.

– Det som kjennertegner digitale medier er at grensene mellom innhold, design og media utfordres hele tiden. De som best klarer å forstå hele verdikjeden og sin rolle i den vil lykkes best med digital markedsføring. Ingen kan gjøre dette uten å ha fingeren konstant på pulsen ved hjelp av analyse, sier Vik som en forklaring til sammensetningen av teamet, i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.