NA24.no

Foto: Tommy Brakstad

- Mediene fyrer for kråka

Sist oppdatert:
- De har ikke fulgt med i timen, sier medierådgiver.

MAJORSTUEN (NA24): - Det er klart at man må hele tiden tilpasse seg til forholdene, enten man går på ski eller driver medievirksomhet. Og du må tilpasse kostnadene til inntektene. Vi ser nå at mediene sliter med å finne forretningsmodeller som gir positive bunnlinjer, sier medierådgiver Lasse Gimnes i et intervju med NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Onsdag morgen holdt han et foredrag om utfordringer i mediebransjen hos KPMG i Oslo. Her presenterte han sitt syn på den blodrøde hverdagen for mediehusene.

Mister fotfeste
Medierådgiveren driver i dag sitt eget selskap Gimcom og lever av å gi råd til mediehusene. Han mener at mange medier i dag står på ett ben.

- Det benet heter reklame. Og det benet svikter vanvittig for tiden.

Skylder på krisen
Gimnes påpeker også at han er bekymret i forhold til innholdet, men framhever at han er veldig enig i mesteparten av prosessene som nå pågår.

- Men samtidig er det lov til å være bekymret i forhold til en forflatning på innholdet. Sånn sett er det bra at eierne tar med innholdsprodusenter, enten det er journalister eller andre. Man må ikke være redd for denne diskusjonen, mener han.

- Mener du finanskrisen har satt i gang noen prosesser som man burde ha sett at ville komme?

- Jeg smiler jo en del når jeg ser de uttalelsene som kommer i media. Mye av det som har skjedd rundt papiravisene har lite med finanskrisen å gjøre. Det som går på opplagstall og lesertall har med strukturelle endinger over lang tid å gjøre. Den kan ikke lastes finanskrisen. Den bare kommer på toppen av dette, hevder han.

- Mener du at man bruker finanskrisen som en unnskyldning?

- Ja, noen gjør det, men ikke typen regionsaviser og en del til. Aftenposten, Adresseavisen, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen er noen. De er ekstra berørt av finanskrisen, men også økonomimedier - enten de er på nett eller på papir - er ekstra berørt.

(Saken fortsetter under bildet.)

Fyrer for kråken
Gimnes mener også at det produseres for mange visninger på nett og avispapir som ikke forrenter seg i forhold til inntekter.

- Man fyrer en del for kråken. Det kan man ikke gjøre på lang sikt. Det er mange som burde ha fått gult kort for rett og slett ikke ha fulgt med i timen.

- Det er litt for enkelt å skylde på finanskrisen, konkludere han.

Et mediehus om virkelig har vært på topp og bunn er Schibsted. På tross av en rekordlav aksjekurs har Lasse Gimnes tro på konsernet.

- Schibsted har jo endret seg de siste årene. Fra å være en innholdsleverandør til å bli en solid rubrikkoperatør.

Han mener Schibsted er kjempesterke i Sverige, Norge, Spania og Frankrike.

- Det er klart at dette er en veldig svær satsning for Schibsted.

Han trekker også fram debatten mellom ledelsen i Schibsted og journalistene som interessant.

- Det er en veldig sunn debatt. Nå må ikke eiere eller ledere gjemme seg. Man må rett og slett ta disse samtalene. Kuttene må gjøres.

Har ikke surfet
Derimot er han ikke sikker på om kuttene gjøres på en riktig måte.

- Det får vi svaret på helt til slutt. Man skal huske på at det fortsatt er viktig å være konkurransedyktige når disse prosessene er over, advarer han.

- Har Schibsted surfet for mye på de gode tidene?

- Jeg tror faktisk at Schibsted er det mediekonsernet som har fått mest juling og som har surfet minst. Schibsted har en så stor andel av bunnlinjen sitt knyttet opp mot nye medier - rundt 70 til 80 prosent. Da synes jeg langt mer synd i dem som er store på papir og har gamle forretningsmodeller som kjerneområder. Ukepressen og del avishus har ikke kommet langt nok på nett.

- De har virkelig surfet og kanskje ikke fulgt med.

- Hva tenker du om framtiden for de store mediehusene i Norge og Norden. Vil man se flere konsolideringer?

- Jeg tror det vil komme en del endringer, men det avhenger jo av hvor dyp denne finanskrisen kommer til å bli. Uansett er det sikkert at det blir mange endringer.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Lasse Gimnes har hatt en rekke oppdrag for mange av de store mediehusene. Blant annet hjalp han TV 2 med sin omstrukturering i forbindelse med kostnadskutt. Han er forsiktig med å gi felles råd til mediebransjen.

- Medieeierne er så forskjellige. Det er subjektive mennesker som har sine styrker og svakheter. Man må sette diagnoser etter å ha gjort et grundig analysearbeid.

Har tro på TV og nett
- Hvem blir vinnerne?

- Vi går nå inn i en tid som er tøff for samtlige medier, men jeg har spesielt tro på tv i bred forstand. Og ikke minst internett.

Han tror at vi snart vil se en sammensmeltning mellom de to. Han legger også til at papiravisen har livets rett, men at man her vil se store endringer i forhold til dagens forretningsmodeller.

- Opplagene til avisene er nok det området som kommer til å få gjennomgå mest.

- Blant de yngre ser man at leserne, lytterne og seerne har etablerte gode omfattende vaner på nett. Vil de tradisjonelle mediene klare å få tilbake disse?

- Ja. Der synes jeg papiravisene i Norge har vært eksepsjonelt flinke til å bruke nettet i sine satsinger. Her er de virkelig i europatoppen, sier han og trekker fra VG og Dagbladet som eksempel.

- Dette er tidligere avishus som nå definerer seg som mediehus.

(Saken fortsetter under bildet.)

Vil gå overende
Selv om han under foredraget påpekte at han ikke har tro på Dagbladets forretningsmodell som en daglig betalt papiravis i dag, har han tro på Dagbladet som en merkevare i framtiden.

- De gjør en kjempeinnsats på nettet.

- Kommer noen av de store til å gå over ende?

- Det tror jeg, men det er veldig mange store å velge mellom.

- Jeg har meninger om det meste, men dette vil jeg ikke si noe om, smiler han.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere