*Nettavisen* Økonomi.

- Min kone er ikke fornøyd

Telenor-sjefen om OL-reklamen.

12.02.14 12:25

HTML EMBED
var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/rest?e=wGmb__LRKjn1i4YbTKaxuY0ruh8AI7VPzVmehJN2DUMyOeQAuotHVhVO4qe6kxy3jORMQVOov8_V98kl2Sl5-Hb_HGS-hA6AbrcijOQ5RCqkWlO5p5ueug&i="+typeof(ps);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

FORNEBU (NA24): Før OL varslet Telenor at de hadde laget en omfattende reklamepakke knyttet til lekene.

Men etter at TV 2 kjørte reklamen under konkurranse langet folk ut mot valget i sosiale medier.

Heller ikke familien til Telenors toppsjef Jon Fredrik Baksaas er helt fornøyd.

- Min kone er ikke fornøyd og jeg vet at andre har slitt med det, sier Baksaas til Nettavisen NA24.

TV 2 har tidligere vært ute og beklaget reklameavbruddet som en menneskelig feil.

- Det er TV 2 som styrer sendeplaten. Det er de som må lære å plassere bolkene for reklame på en fornuftig måte i forhold til hva som foregår på skjermen, og vi er annonsører, sier Baksaas.

- TV 2 må lære
I fjor ble det kjent at regjeringen endret reklamereglene slik at TV 2 kunne sende reklame når de selv ønsker i sendingene.

Tidligere har kravet vært at det skal være 20 minutters pause mellom reklameinnslagene. Årsaken til endringen var primært laget for å gi TV 2 frihet til å plassere reklame når det var minst spennende, fremfor at de skulle avbryte sendingene med faste mellomrom, uavhengig av hva som skjedde.

- TV 2 vant anbudet om senderettigheter fra Sotsji-OL. Den modellen der må vi nok vende oss til, sier Telenor-sjefen.

De tre første dagene ble reklamefilmen til Telenor vist rundt 30 ganger på TV 2s kanaler, der 2,2 millioner nordmenn i snitt så den fire ganger, ifølge Carat.

- Så kan jeg og mene at verken vår reklame, eller andre reklamer, har noe midt i 30-kilometeren å gjøre. Heldigvis så satte de den inn i en periode der det var en transportetappe og ikke noe konkret som foregikk.

Baksaas sier at dette er noe som TV 2 må lære.

Les: TV 2 tar selvkritikk for reklameblemme

- Min kone er ikke fornøyd
- Er du lei deg for at du har ødelagt noe av TV-gleden for nordmenn?

- Denne diskusjonen har vi hatt hjemme i heimen. Min kone er ikke fornøyd, og jeg vet at andre har slitt med det

- Men jeg må nok si at når premisset er reklamesendt sportssending så er det ikke Telenors reklame som skal ha skylden. Da er det mer premisset om reklamesendt sportssending man får diskutere og ikke innholdet i en enkeltreklame, sier Baksaas.

Les også: Her er Davy Wathnes hevn i reklamekrigen

Se intervju med Jon Fredrik Baksaas i videovinduet øverst i artikkelen

Steven Van Zandt
Under OL har Telenor valgt å kopiere suksesssen DNB hadde med å dra inn en superstjerne i sine reklamekampanjer. De bruker skuespiller Steven Van Zandt til å fronte selskapet.

Ifølge Telenor er målet med den nye serien, som har fått navnet Mission Norway, å vise frem Norge som «annerledeslandet» - og at Telenor har fått suksess på grunn av dette.

Litte Stevens innarbeidede forhold til Norge gjennom Lilyhammer er ikke unaturlig bakgrunnen for at stjernen har blitt med.

Her kan du se reklamefilmen:

HTML EMBED

- Prosjektet har vært veldig givende, ikke minst fordi kjernen i kampanjen er den norske annerledesheten. Som de fleste vet har jeg opparbeidet meg en viss fascinasjon for Norge, for å si det mildt. De norske særegenhetene er ufattelig fornøyelige og tidvis uforståelige, men samtidig fører de til mye kreativitet og smarte løsninger som mange andre aldri ville tenkt på, sier Steven Van Zandt i en pressemelding.

Les også: - Jeg tror mange hadde foretrukket at Netflix hadde OL-rettighetene

Eksperter Nettavisen NA24 har snakket med anslår at rene produksjonskostnader for en slik produksjon er rundt fem millioner kroner. I tillegg kommer betalingen til Little Steven, som neppe skal ha mindre enn en million.

Les mer: Little Steven skal fronte stor Telenor-kampanje

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.