NA24.no

(Scanpix/AFP)

- Mislykket satsing i Norge

Den tyske billigkjeden Lidl har gjort det skuffende dårlig i Norge, mener ekspert.

Ansvarlig redaktør Reidar Molthe i Dagligvarehandelen - en frittstående ukeavis for dagligvarebransjen - mener Lidl ikke har gjort det spesielt bra i Norge.

Delvis mislykket
Etter sitt første hele driftsår i Norge har Lidl med sine 40 butikker en anslått markedsandel på rundt 1,5 prosent, ifølge beregninger utført av Dagligvarehandelen og markedsanalyseselskapet GFK.

Lidl, som av prinsipp ikke ønsker å svare på spørsmål fra media, har dermed hatt en delvis mislykket satsing i Norge, ifølge Molthe.

- Jeg er temmelig sikker på at Lidl-ledelsen er svært skuffet over etableringen i Norge. Undersøkelser som vi og GFK har gjennomført viser at kjeden får stor kundeoppslutningen i etableringsfasen, men at antallet handlende går ned etter hvert. Også størrelsen på handlekurven blir mindre. Lidl-ledelsen har nok fått det mye tøffere enn de forventet, sier Molthe til P4 Nyhetene.

Etter etableringen i Norge høsten 2003, har den norske toppsjefen fått sparken. Samtidig sliter billigkjeden med å få kjøpe attraktive tomter. Det Reidar Molthe imidlertid peker på som hovedårsak til lav markedsandel, er konkurransen fra de norske dagligvarekjedene.

Klare til kamp
- Konkurransen har nok vært mye tøffere enn Lidl forventet. Den norske bransjen var forberedt og klar til kamp allerede før de første Lidl-butikkene åpnet. Det har blant annet ført til at Rema og Kiwi har vært konkurransedyktig på pris i en del sammenhenger, sier Molthe, før han fortsetter;

- Et annet viktig poeng i forhold til Lidls inntog i det norske markedet, er at de fører en mengde varenavn som norske forbrukere ikke har hørt om, og derfor er skeptiske til, selv om de er billige. Den samme holdningen ser man i de andre skandinaviske landene. Felles er at vi nok er mer opptatt av navn på produktet enn prisen, sier Molthe til P4 Nyhetene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere