NA24.no

- Mister du jobben så kom til oss

Sist oppdatert:
Dette råder banken deg til.

- For det første veldig viktig at kunden går til sin bank så fort som mulig, når man skjønner at arbeidsplassen kan være i ferd med å få problemer. Det er svært viktig å få tatt tak i problemet så raskt som mulig. Dette er veldig, veldig viktig, sier Kristin Paus, informasjonssjef i Postbanken til NA24.

NA24 – din næringslivsavis

Det er nå over 50 000 arbeidsledige i Norge, og tallet er ventet å stige kraftig utover 2009.

Les hvilke tips NAV gir hvis du mister jobben.

Regn ut hvor mye du kan vente deg i dagpenger ved hjelp av NA24s dagpengekalkulator.

To hovedløsninger
Paus sier at banken har to hovedmåter å angripe problemstillingen hvis en bankkunde blir arbeidsledig.

- Den ene hovedretningen er om vi tror at betalingsproblemene eller likviditetsproblemene skal bli kortvarige. Da finner vi en kortsiktig løsning. Dette kan for eksempel være betalingsutsetting over en periode, eller avdragsutsetting over en periode, skisserer Paus.

Hun understreker at hver enkelt kunde må få en individuell løsning avhengig av gjeldsgrad, formue og livssituasjon.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Selg unna
- Hvis bankkunden har et mer varig problem, det er selvfølgelig noe man må snakke om med hver enkelt kunde, må vi finne mer varige løsninger. Dette kan være kostnadsreduksjoner av ulike slag, sier Paus.

Hun skisserer salg av båt, hytte, bil eller bolig som mulige løsninger for å kutte kostnader.

- Det er klart at det ikke er så gode tider for verken for hytte eller boligsalg, men utleiemarkedet er bra. En løsning for å kutte kostnader, kan være å leie ut deler av boligen. Og leier du ut mindre enn halvparten av boligen, er det skattefritt. Her prøver vi å være kreative sammen med kunden, forklarer Paus, som sier det er et utall av individuelle muligheter banken og kundene kan komme fram til for å bedre situasjonen.

Flere bekymret
- Har dere merket økt pågang av folk som har slike problemer?

- Det vi har merket, helt siden finansuroen startet, er en liten økning av folk som har vært bekymret. Det er ikke noe stort rush av folk som er blitt ledige, men vi merker noe mer bekymring blant kundene. Men det kan være like mye at man har tapt penger på fond eller andre investeringer. Bekymringene skyldes mer tapt formue enn bortfall av inntekter og arbeidsplass, sier Paus.

Hun minner igjen om at det aller viktigste folk må gjøre hvis de mister jobben er raskest mulig å ta kontakt med banken.

- Vi er der for kundene, og det er en vinn-vinn situasjon at vi hjelper kunden til å klare dette, fastslår Paus.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Få næringslivsnyheter direkte på mobilen: Send NA24 START til 1930 (tjenesten koster kr. 4,- per melding).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere