*Nettavisen* Økonomi.

- Muslimske ansatte kan nekte å selge alkohol og bacon

Foto: (Scanpix)

- Kunder blir bedt om å finne en ny kasse å betale i.

11.08.14 11:47

Den britiske gigantkjeden Marks & Spencer (M&S) har klart å hisse på seg et stort antall mennesker, etter at det kom fram at kjeden har innført en policy overfor sine muslimske ansatte, melder avisa The Daily Mail.

Ifølge avisa har kjeden valgt å si at det er greit at muslimske ansatte i kassene som ikke ønsker å selge kundene alkohol eller svinekjøtt, kan henvise kundene til andre kasser i stedet.

- Jeg hadde en flaske Champagne, og kvinnen bak kassen som hadde på seg en hijab beklaget veldig, men sa hun ikke kunne hjelpe meg. Jeg ble bedt om å vente til en annen ansatt kunne hjelpe meg, fortelle en kunde til avisa.

- Jeg ble veldig overrasket. Jeg har aldri opplevd noe slik tidligere.

Det nye direktivet skal ha gått ut til mer enn 700 butikker, men etter massive reaksjoner uttalte kjeden at dette ble sendt ut ved en feil, og at direktivet ikke var i tråd med sin «nasjonale policy».

Har hisset på seg mange

Klikk på bildet for å forstørre.

Reaksjonene på saken har derimot ikke roet seg ned av den grunn. Saken til Daily Mail har blitt delt over 77.000 ganger på sosiale medier, mens The Telegraphs omtale er delt over 50.000 gnager. Facebook-sidene til gigantkjeden blir bombardert med med sinte meldinger fra kunder som regelrett skjeller ut kjeden, og mange melder at de aldri vil handle i kjeden igjen.

- Det er ingen logisk grunn til at en ansatt ikke kan ta imot penger for en vare de selv ikke vil konsumere. Jeg ville ha gitt dem sparken hvis de nektet å gjøre jobben de er ansatt til å gjøre, er i skrivende stund en av de siste melding på kjedens Facebook-sider.

- Hvis de ikke kan selge kunder svin eller alkohol, så bør de ikke jobbe i matavdelingen. Enkelt!, skriver en annen kunde.

- Jeg skal ikke handle på M&S mer. Den erkebritiske kjeden gir etter for muslimsk overbevisning, og på den måten dytter de fra seg majoriteten av kristne og ikke-religiøse kunder. Skandale!

Avisa har hatt en rundspørring blant britiske kjeder om hvordan de forholder seg til en slik utfordring. De fleste kjedene sier de unngår problemstillingen ved å ikke sette arbeidere som har sterke overbevisninger i slike situasjoner

Beklager sin egen håndtering

I en uttalelse for å roe gemyttene legger M&S seg paddeflate.

- Vi beklager saken som det er satt søkelys på i dag, der vi ikke har fulgt vår egen policy. Som en sekulær bedrift har vi inkluderende regler som ønsker alle velkommen alle religion av alle slag. Disse reglene har vært på plass i mange år, og når de følges på rett måte, tror vi ikke de vil skape noe kompromiss når det kommer til vår evne til å tilby kundeservice ha høyeste kvalitet.

- Vi beklager at disse reglene ikke har blitt fulgt i denne saken, skriver selskapet i en uttalelse.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.