- Noen bør kontrollere disse

Foto: (Montasje)

Det er altfor tette bånd mellom matvarekjedene, mener ekspert.

Den 13. april skal det bredt sammensatte Steensnæs-utvalget, også kalt matvareutvalget, legge fram en rapport som omhandler konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen.

Matvareombud
Espen Bogen, tidligere salgs- og forhandlingssjef i dagligvarebransjen og forfatter av boken Rik på lavpris, mener opprettelsen av et matvareombud vil kunne bøte på mange av skjevhetene innen dagligvarebransjen.

- Det må oppnevnes et dagligvareombud på lik linje med det som nå skjer i enkelte EU-land. Ombudet må sørge for at kontrakter overholdes og at merkevareleverandørene kan kreve sin rett uten å bli truet med utkastelse, skriver han i et innlegg.

Og selv om Bogen høster støtte fra politisk hold, mener han selv at politikerne må greie å holde fokus på det de kan.

På Senterpartiets landsmøte fikk Per Olaf Lundteigen, finanspolitisk talsmann, og landbruksminister Lars Peder Brekk vedtatt en resolusjon om å jobbe mot å splitte de fire store dagligvareaktørene for å øke konkurransen i markedet.

Les mer: Nå kan maten bli mye dyrere

Denne resolusjonen ser Bogenikke hensikten i. Han kjenner bransjen inngående og mener landbruksministeren bommer på blinken.

- Den resolusjonen er et villspor, statsråden må holde tunga rett i munnen, sier Bogen til NA24.

Bogen mener imidlertid at de fire store kjedene besitter for mye makt og på den måten opptrer som de vil.

- Det jeg ønsker å få fram i lyset er hvordan kjedene skalter og valter med leverandørene. At det ikke blir inngått skriftlige avtaler, og hvordan en som leverandør er bortimot rettighetsløs for eksempel hvis en har inngått en muntlig avtale om eksponering av sesongvare og når tiden kommer er butikken fylt til randen av konkurrentens varer, sier Espen Bogen.

BAMA-kameratene
Fra før har Bogen gjennom flere innlegg i mediene gjort sitt for å sette søkelys på hvordan båndene mellom konkurrerende virksomheter er altfor tette. Han trekker fram frukt og grønt-leverandøren BAMA som eksempel. Her eier NorgesGruppen og Reitan hver sin halvdel av Bama i fellesskap. Bama har nå en 60 prosents markedsandel i dagligvaremarkedet innenfor fruktsegmentet og 100 prosent andel av kiosk- og bensinstasjon fruktmarkedet.

- BAMA-kameratene er Sverre Leiro, konsernsjef i NorgesGruppen og Tom Kristiansen, administrerende direktør i Rema 1000. Hvordan to av de største aktørene i bransjen sammen eier en leverandør som har over halvparten av markedet, gir en uheldig adgang for de to aktørene til å utøve felles priskontroll. Det er altfor tette bånd mellom aktørene, sier Bogen.

I tillegg er det nettopp Reitangruppen og NorgesGruppen som kontrollerer det store andeler av kiosk- og bensinstasjonsmarkedet.

- I det enorme kiosk- og bensinsegmentet har NorgesGruppen, Mix-kjeden, og Reitan, Narvesen og 7-Eleven, hele markedet, skriver Bogen i et innlegg i Aftenposten.

Liten tiltro
- Jeg har liten tiltro til hva Steensnæs-utvalget, (matvareutvalget red. anm.) har å komme med, sier Bogen. De legger altså frem sitt svar den 13. april.

Han menerr at bransjen er altfor involvert i utvalgets arbeid, flere representanter fra bransjen sitter i utvalget. Bogen peker videre på at dagligvareaktørene står i en posisjon hvor penger ikke er problemet og at konsulenter og rådgivere som er blant de aller ypperste er hyret inn som leiesoldater ene og alene for å produsere argumenter og utarbeide propagandamateriale som snakker saken til det allerede eksisterende systemet.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.