*Nettavisen* Økonomi.

- Nordmenn har blitt gladere i luksus

Foto: Alexander Winger (Mediehuset Nettavisen)

Med stadig flere luksusbutikker i hovedstaden, håper Ørnulf Høyer at trenden holder seg.

06.09.13 11:00

Tilbudet av luksusvarer fortsetter å øke i Oslo sentrum.

Mens Gucci åpnet dørene til Norges første konseptbutikk i Nede Slottsgate i august i år, fortsetter de allerede etablerte luksusprodusentene, Mulberry og Louis Vuitton, å omsette for millioner i sine forretninger bare et steinkast unna.

- Enorm omsetning
Snart får disse motehusene selskap av nok et luksusmerke.

I oktober åpner nemlig Marc by Marc Jacobs dørene til sin første norske flaggskipbutikk, og det er kleskongen Ørnulf Høyer som, sammen med Blender Agency og Søylen Eiendom, står bak butikksatsingen.

- Vi har en enorm omsetning på Marc Jacobs-produkter i butikkene våre, og vil ville ha en bit av dette, sier Høyer, til Nettavisen NA24.

Fra før tilbyr Høyer produkter fra det amerikanske merket i flere av sine forretninger, og et stort utvalg finnes blant annet på kjøpesenteret Eger - som ligger bare noen meter fra hvor den nye konseptbutikken til Marc Jacobs blir å finne.

- I den nye butikken vil vi selge varer som man vanligvis ikke har fått tak i, i Norge, for Marc Jacobs har visse varelinjer som de kun selger i sine konseptbutikker, opplyser Høyer.

- Gladere i luksus
Senere i år vil også Bottega Veneta åpne butikk i bykjernen, men det stopper ikke her.

Tidligere i år avslørte Søylen Eiendom at de har vært i kontakt med flere designhus som anser Norge som et attraktivt marked å introdusere sine varer i.

- Vi snakker med flere designhus. Jeg kan ikke spesifikt gå inn på hvilke det er, men jeg kan avsløre at vi har flere som er veldig interesserte og man kan forvente at det kommer en del nye designbutikker i løpet av 2014, sier Hektoen, til Nettavisen NA24.

Les hele saken:Hemmeligholder nye luksusbutikker i Oslo

Høyer frykter ikke konkurransen.

- Hvor bra det går for de eksklusive butikkene avhenger av hvordan sosialøkonomien vil svinge i tiden fremover. Men det vi ser i Norge er at nordmenn har blitt gladere i luksus og gladere i design. Det at vi styrker sentrumssatsingen med flere luksusbutikker er et bevis på dette, sier forretningsmannen, som melder om at motehuset Eger økte omsetningen sin med 28 prosent i august.

Omsetningshoppet mener han dels skyldes at motehuset har begynt å selge varer fra det franske motehuset, Louis Vuitton.

- Det blir bare større og større interesse for luksusvarer, samtidig som kjøpelysten også øker. Luksus i sentrum har kommet for å bli, og omsetningen er bevis nok i seg selv på dette og jeg håper trenden vil vedvare, sier forretningsmannen.

Han mener videre at turismen kan være med å bidra til ytterligere løft i luksusomsetningen - for her har Oslo mye å hente mener kleskongen.

- Det ligger et enormt potensial, i både norske og utenlandske turister, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Alexander Winger

- Stor pågang av turister
Butikksjef for den norske Mulberry-butikken, Stine Follan melder om stor interesse fra turister på jakt etter eksklusive designvesker.

- Det har vært stor pågang av turister i sommer, og vi merker det spesielt på Gucci, men også på Mulberry, sier Folland, til Nettavisen NA24.

Siden oppstarten i 2009 har Mulberry tjent gode penger på å selge luksusprodukter fra sin konseptbutikk i Akersgata, og til tross for at konkurransen nå blir hardere sier Folland at hun synes det er bra at det er flere luksusmerker som begynner å etablerer seg i hovedstaden.

- Det er bra for Oslo, sier hun.

I 2011 solgte Mulberry i hovedsak vesker for nærmere 32 millioner kroner. Til tross for at selskapet er knipne på å avsløre hvor mye de omsatte for i fjor, opplyser daglig leder at salget går bra til tross for at det ikke lenger er venteliste på varene fra den britiske veske- og klesprodusenten.

- Nei, det er ikke venteliste, men det er fortsatt stor etterspørsel på de klassiske modellene, sier Folland.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Alexander Winger

- Norske kunder er kvalitetsbevisste
Mulberry i Norge drives av Group 88, som tidligere i år åpnet en Gucci-butikk i den norske hovedstaden.

- Det er alltid spennende å åpne i et nytt marked. Dette er den største Gucci butikken vi har i Skandinavia, sier Marius Møller, COO, Group 88, til Nettavisen NA24.

Han vil ikke gå inn på hvor mye den nyåpnede butikken omsetter for, men verken han eller administrerende direktør i selskapet, Thomas Møller, legger skjul på at de er fornøyd med hvordan luksusbutikken er blitt mottatt i den norske hovedstaden.

- Det er en glede at se hvilken fantastisk mottakelse Gucci har fått. Vi vet at den norske kunden er kvalitetsbevisst og kunnskapsrik, og vi skal forsøke å gi dem det de vil ha. Vi gleder seg til å ønske alle velkommen inn for å oppleve butikken, sier de.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Fredrik Varfjell

Nesten dobling
Også Louis Vuitton, som nærmeste ligger vegg i vegg med Muberry i Akersgata, selger som aldri før.

De første årene etter at den ble åpnet i november 2006 slet butikken med å få solgt nok til å gå rundt. Men de siste årene er underskudd blitt snudd til overskudd, og aldri tidligere har butikken gjort det like bra som i fjor.

Butikken som selger Louis Vuitton-varer som eksklusive reiseartikler, konfeksjonsprodukter, smykker, klokker og andre luksusprodukter drives gjennom selskapet Louis Vuitton Norge.

Selskapet som i fjor hadde 14 ansatte solgte for vel 65,7 millioner kroner. Driftsresultatet endte på 11,44 millioner kroner.

Det betyr at salget har steget med mer enn 72 prosent siden oppstarten i 2007, da butikken solgte for 38,1 millioner kroner.

Selskapet fikk i fjor et overskudd på 8,17 millioner kroner, hvor åtte millioner foreslås at skal utbetales som utbytte. Mottaker av disse pengene er den franske eneeieren Louis Vuitton Malletier.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag